Bokrecension / Kaosutmaningen / Världsomsegling

Limpopos akademi för privatdetektiver

I morgon ska jag in på jobbet och fika igen. Jag var det förra vecken. Det var trevligt, men sen var jag hel utmattad och somnade för kvällen nästan direkt efter middagen. I morgon ska även dottern till skolan och vara med på en lektion, så när jag varit på mitt jobb tar jag bussen till hennes skola och hämtar henne. Hoppas vi orkar båda två!

Limpopos akademi för privatdetektiver av Alexander McCall Smith

Limpopos akademi för privatdetektiver

Åhh, det är numer alltid med dubbla känslor jag läser om Mma Ramotswe och Mma Makutsi. Jag älskar verkligen de två detektiverna på Damernas detektivbyrå, men jag misstror författarens intentioner. En vit brittisk man, visserligen uppvuxen i Afrika, men kan han verkligen beskriva livet för svarta kvinnor?

Jag tror inte det, och det gör mig ledsen, för jag vill verkligen sitta under ett träd och dricka roiboste med de här två, och att då inse att en del av det jag tjusas av är den naivitet som finns hos dem båda. Och som är skapad av en vit mans blick.

Det blir än tydligare i den här boken. Damernas detektivbyrå bygger sin verksamhet på en handbok för detektiver, skriven av en Clovis Andersen. I den här boken dyker författaren upp hos dem. En vit amerikansk man, som de båda damerna avgudar redan innan han dyker upp och gör det än mer när de lär känna honom.

Aktivisten i mig vill skrika och protestera, men jag vill så gärna få tillbringa en stund med dem så jag tystar ner aktivisten och lever en stund i sagan. Och inser sen att jag behöver hitta böcker skrivna av kvinnor som ger mig en mer rättvisande bild… Tips?

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: Bok nummer 8, 92 kvar…
Världsomseglingen: nu har jag besökt Botswana igen!
Kaosutmaning: 24. Läs en deckare med kvinnlig huvudperson.

12 thoughts on “Limpopos akademi för privatdetektiver

  1. Hoppas morgondagen blir bra för er båda två på alla vis!

    Den bokserien tycker jag inte alls om. Vet inte vad det beror på men nej, så är det bara…

  2. Jag läste några Damernas detektivbyrå förr, känns länge sedan, men något blev fel i sista boken så därefter nej tack.

    Lycka till och styrkekramar till Dig & dotter ❤

Kommentera

