Bokrecension / Kaosutmaningen / Världsomsegling

Var är alla flickor nu?

Just nu sitter jag på Stockholms central och väntar på att mitt nattåg ska komma in så jag får krypa till kojs. Sist jag reste den här sträckan var tåget mer än tre timmar försenat och jag hade bara sovit två timmar natten innan så jag var rätt mör innan tåget kom. Håll tummarna för att det fungerar bättre i kväll. Om nu den här tidsinställda publiceringen fungerar.

Var är alla flickor nu? av Leena Lehtolainen

Var är alla flickor nu

En gammal bekant, Maria Kallio, som jag återser. Jag har läst tre böcker om henne tidigare, för säkert mer än 10 år sedan, och jag gillade dem. Men sen har jag glömt bort henne av någon anledning och den här boken är ett rejält hopp framåt i hennes liv. Det har kommit ut några böcker mellan den här och de jag läst tidigare men alla är inte översatta till svenska.

I den här boken tar sig författaren an ett aktuellt och ganska känsligt ämne, migration och heders våld. Flera försvunna flickor, från muslimska familjer från olika länder, och så en som hittas mördad. Det känns lite vingligt ibland, men författaren klarar av att hålla en bra linje, utan att förfalla till stereotyper och det uppskattar jag.

Men det är något annat i boken som stör mig, och det tar ett tag innan jag förstår. I deckarböcker brukar jag gilla blandningen mellan huvudkaraktärernas arbete och privatliv, och ofta slaskar de två delarna över på varandra. Det händer saker i det ena som påverkar det andra och ibland är med och för handlingen framåt så att fallet får sin lösning.

I den här boken känns det ibland som att författaren vill få med så mycket information om allt att boken gör mig andlös. Det blir helt enkelt för mycket information. Det påminner mig om när jag som ung skrev dagbok – och missade att skriva på några veckor. Det blev nästan övermäktigt att skriva för det var så mycket som skulle med i texten. Här kan det vara att polisen är hemma med familjen och får ett samtal som gör att hon måste åka i väg. Hur ska det då gå med sonens träning? Jo, men pappa/morfar är ju på besök eftersom han ska på fest med sina gamla universitetskompisar, som han inte träffat på 30 år, och verkligen ser fram emot att träffa och prata gamla minnen med, och då kan ju pappa/morfar följa med sonen på hans skridskoträning, för hon minns allt hur hon och pappa/morfar tittade på konståkning i OS för massor av år sedan och hur pappa/morfar då beundrade vinnaren i den manliga konståkningen medan hon själv var mer intresserad av den manliga åkaren i paret som vann isdansen, fast det var nog inte så mycket för hans åkning, hon hade till och med hans bild som skärmsläckare på sin dator ett tag efteråt, så pappa/morfar har nog inget emot att hjälpa till med sonens träning.

Nej, jag skämtar inte, så här mycket informationsövermått har jag nog aldrig varit med om. Och det återkommer hela tiden i texten. I deckare kan det ibland dyka upp information som verkar ovidkommande, men som senare visar sig höra ihop med historien, men här bara öser det på, utan röd tråd och utan att det varken för handlingen framåt eller tillför något som jag kan koppla tillbaka till senare. Synd, för jag gillar Maria och jag gillar handlingen, men jag tror inte jag orkar leta reda på böckerna jag missat och jag kommer nog inte att läsa någon eventuell kommande bok.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 94 kvar.
Världsomseglingen: Finland!
Kaosutmaning: 5. Läs en bok med annat originalspråk än svenska eller engelska. Originalet skrevs på finska. 

8 thoughts on “Var är alla flickor nu?

  1. Vill försöka finna finska författares böcker att läsa, men den här lät ju inte inspirerande att sätta igång med. Synd, men tack för ”varningen”. 😉

  2. Ursäkta sen respons, tappade lite bloggfokus ett tag 😛 Hoppas du haft en bra helg.
    Vad heter boken du köpte om att göra vegetariskt av rester? Jag har en annan sådan bok 100 sätt att rädda maten.

Kommentera

