Bokrecension / Kaosutmaningen / Spänningsutmaning

Den stumma flickan

Fortsatt kaos här hemma. Dottern ska så smått tillbaka till skolan, både skola och BUP gör ett fantastiskt jobb med att underlätta för henne, men det är förstås jobbigt ändå. Rubriken på inlägget, som är titeln på boken jag recenserar, skulle kunna stämma in på hur dottern blir så fort det är personal från skolan med. Hon klarar inte av att berätta hur hon vill ha det, så vi får ta det i omgångar. Planen just nu känns ändå bra, med små, små steg i taget.

Samtidigt ska jag börja arbetsträna, ska strax iväg till jobbet för att fika. Jag är så trött, för allt med dottern gör att jag tappat den lilla ork och energi jag hade lyckats få tillbaka, så även för mig handlar det om små, små steg. Bara det är rn utmaning för både mig och dotter, vi är snarare personer som älgar fram och vill att allt ska gå fort. Nu tränar vi på att andas istället.

Så sorgen efter fina burmahanen, den är återkommande hela tiden. Jag vaknar ofta på nätterna av att han inte är på sin vanliga plats i min famn, och kudden är blöt för att jag gråter i sömnen. Barnen sörjer oxå, så vi turas om att trösta varandra och minnas vilken fin katt han var.

Till råga på allt fyllde mannen 50 år i går. Inget firande alls, vi åt fryspizza på olika tider till middag och ingen hade fixat nån present. Nu är han som mig, inte så mycket för att fira, men lite trist känns det ändå.

Jag kör en recension innan jag ska ta bussen till jobbet.

Den stumma flicka av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt

Den stumma flickan

Det här är den fjärde boken om den rätt otrevlige psykologen Sebastian Bergman. Välskriven och spännande intrig och författarna lyckas faktiskt att få mig att känna sympati med Sebastian, trots hans otroligt manipulativa och egoistiska inställning till världen! Jag tycker verkligen om de här böckerna och har redan bok nummer fem liggande här hemma, väntande på att bli läst!

Rekommenderar alla deras böcker!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 96 kvar
Spänningsutmaningen: Den här är januari månads bidrag
Kaosutmaning: Punkt 12. Läs en bok med originalspråk på svenska.

10 thoughts on “Den stumma flickan

  1. Jag har ju läst en bok av Hjort & Rosenfäldt, psykologen Sebastian Bergman tyckte ju jag om…

    För övrigt är jag i nuläget den stumma frun 😉

    Jag hoppas Du hade en bra stund på Ditt jobb.

  2. Men Freja inte fyllde han 350år??? ja jag förstår att det är krävande med att dottern mått o mår dåligt, trist med lilla katten 😦 hoppas fikan inte skrämde dig från jobbet 😉 ta hand om dig kram

  3. Vilken jobbig sits men skönt att skola och BUP anstränger sig nu. Det är faktiskt deras skyldighet och inget de kan slingra sig i från.

    Måste dock säga att din man har en imponerande ålder 😉

  4. Hoppas det går bra för dottern, så blir det kanske lite mindre körigt. Skönt att ni får hjälp av BUP, det brukar inte vara det lättaste att få.

    Hoppas arbetsträningen går bra!

Kommentera

