Bokrecension / Kaosutmaningen / Katter

Burmaboy choklad, född 20160120

Ni som följt mig länge, riktigt länge, sen jag var nästan ny bloggare, kanske minns att katter för mig är mer än ett husdjur. De är absolut nödvändiga för mitt psykiska välbefinnande, du kan läsa HÄR. Dessutom behöver jag en flock för att verkligen må bra, så tre katter är ett minimum för mig, det kan du läsa om HÄR. Utöver det är det så att burmor skapat ett behov hos mig, ett beroende. De är så otroligt sociala och kramvänliga att jag inte tror jag kommer att klara mig utan burmor något mer i hela mitt liv.

Jag älskar alla mina katter utifrån deras personligheter, som är unik för varje katt. Men med burma får jag något mer, något ingen annan katt gett mig vare sig förr eller senare. Så, att mista burmahanen betyder mer för mig än att mista en katt, Det betyder även att en av de viktigaste pusselbitarna för mitt välmående försvann.

Det är inte alltid så lätt att ersätta en raskatt. Det behöver finnas en kull med ungar som inte alla redan är tingade. Vi vill dessutom ha en hane (vi kan inte ta in en hona som skulle utmana bengalen om makten i flocken) och den fick inte vara vare sig blå (grå) eller lila (ljusgrå) eftersom våra tidigare burmor haft de färgerna.

Dottern antog utmaningen, som ett sätt att arbeta med sorgen efter vår burma. Och det tog henne inte ens en timme så hade hon hittat en kull, på rimligt avstånd från oss, där det fanns en otingad liten chokladbrun hane!

Han har fortfarande inget namn, vi samlar in förslag och ska försöka välja ett passande namn. Vi har fått bilder på honom, där han är sex dagar gammal. Som vuxen kommer han att bli lite mörkare, ungefär samma färg som en kopp varm choklad!

Kattunge 1, 6 dagar Kattunge 2, 6 dagar Kattunge 3, 6 dagar

Är han inte gudomligt söt? Vi kan hämta hem honom i mitten av april, gissa om vi längtar!

Epidemin av Harlan Coben

Epidemin

Det här är en bok som borde förses med en varningstext, och tack och lov förstår författaren det. Det finns ett förord där Coben ber om ursäkt för att hans tidiga böcker kommer ut till försäljning igen. Det här ser jag ofta med författare som skrivit böcker ett tag innan de slår igenom. När de blir stora och välkända så passar förklagen på att ge ut deras tidiga alster, fast det finns en anledning till att författaren inte sålde så bra då. Böckerna är helt enkelt inte alls lika bra som de senare verken.

Det här är en typisk sådan, som dessutom utspelar sig på den tiden då AIDS och HIV var nytt och okänt och många var överdrivet rädda för att bli sjuka. Blanda in olika typer av kändisar och några galna forskare och rör om så får du den här boken. Jag tycker ändå det tyder på självinsikt att Coben varnar mig innan jag läser, det gör det lättare att stå ut…

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 97 kvar
Kaosutmaning: jag kan stryka punkt 21. Läs en bok vars titel består av ett ord.

16 thoughts on “Burmaboy choklad, född 20160120

  1. Men så gudomligt söt den lille burmesen är!
    Så roligt för er att ha något att se fram emot!
    Och så roligt för dina läsare att få följa med på nya kattäventyr : )

  2. När jag läst din text och fick se honom kom ett namn för mej ……..Åh´Boy……..en sån sötnos. Förstår att ni längtar till april!
    Kram

  3. Han är bedårande!
    Jag är ju hundmänniska. Jag trivs med att ha en katt i huset och det vill jag inte vara utan, vår Vilda börjar ju bli till åren kommen med, men det är inte som med hundarna.
    Egentligen så blir det aldrig som med Märta. Hon var min själsfrände.
    Men! Jag har någon slags besatthet i att jag en dag måste få ynnesten att äga en Siames.
    Tycker de är vansinnigt vackra med sina eleganta linjer och all sin pratighet.
    Men en sån skulle jag inte våga släppa ut själv här. Tänk om den blev stulen?!
    Kram A

  4. Grattis till flockens nya medlem! Så imponerande att din dotter fick napp så snabbt. Vi hade två katter när vi hade katter och nu har vi två hundar. Tre kommer det aldrig att bli men två är dubbelt så härligt!

  5. Men så söt! ♥ Jag vet hur svårt det är att hitta en raskatt, vi väntade nästan ett år på vår. Och nästan lika svårt var det att hitta en rashund. Jag känner igen det där med att vilja ha en flock också, men kanske inte med just katter, utan mer djur i allmänhet. Vi har ju några stycken. Nu blir det en lång väntan till april, men väl värt det. Så härligt att ni hittade en så fin Burmaboy!

Kommentera

