Frejigt

Nyårslista 2015

I januari 2012 hade jag bloggat i drygt ett år och då hittade jag en lista inne hos Emmy på Bortabrabloggen. Den snodde jag och svarade på 2012, 20132014 och 2015. En vana som jag fortsätter med. 2013 valde jag bort några av frågorna, eftersom de skulle ha gett samma svar som året innan, och 2014 rök ytterligare några frågor. Vid min ålder händer inte så mycket livsförändrande saker, det är mycket som förblir sig lika år från år…

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag skrev ledarartiklar och höll i studiecirklar. Jag åkte till Norge för att genomföra ett homeparty och höll tal inför 1600 människor. Jag var i Visby under hela Almedalsveckan, men var tyvärr sjuk i influensa så jag såg ingen aktion, bara ett hyrt lägenhetstak.

IMGP4666rev

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag ska kolla mina mål i ett senare inlägg, men jag misstänker att jag inte levt upp till dem så bra. Framförallt är jag inte det minsta friskare eller piggare än.

4. Dog någon som stod dig nära?
En lumparkompis som en gång i tiden stod mig nära, men där vi mist kontakt de senaste 15 åren.

5. Vilka länder besökte du?
Norge, i politiska ärenden.

6. Är det något du saknar år 2015 som du vill ha år 2016?
Jag vill få mer kraft och energi, så jag hoppas min dotter får det, eftersom det är det som påverkar mig mest just nu.

7. Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?
För personlig del, 8 mars, då jag höll mitt livs första tal. Annars är det 18 december, när Sveriges riksdag röstade igenom id-kontroller. alltså att i princip förvägra aslyl. Otäckt!

8. Vad är det bästa som hänt dig år 2015?
Det är alla mina uppdrag inom Feministiskt initiativ, de har gett mig energi, glädje och många nya vänner.

Regnbågsparad2

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Fortfarande både psykiskt och fysiskt sjuk. Den energi jag får av Fi äts upp av den oro jag känner för min dotter.

11. Bästa köpet?
Jag shoppar mindre och mindre. Köper tyg på second hand och reor och skapar min egen garderob, vilket i sig är bra köp eftersom jag får precis de kläder jag vill. Annars är nog det garn jag köpte i våras för att sticka en halsduk årets bästa köp eftersom jag kom igång att sticka igen, och det är ren hjärnmeditation!

Åre12

 

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Sorgligt nog resan till Almedalen, som jag sen bara feberyrade mig igenom…

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Återigen, Feministiskt initiativ, ljuset i mörkret för mig. Än mer i år än förra året, för i år har svensk politik tagit en väldigt otäck högersväng.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2015?
Musik är nästan helt uteslutet för mig i mitt nuvarande tillstånd, så jag har inga musikminnen alls av året.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
De tre senaste åren (sen min mamma dog våren 2013) har varit mer eller mindre ledsna. Det här året dock mestadels något gladare, fram till att dottern blev sjukare nu i höstas, efter det har året varit väldigt ledset.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Jag önskar jag stått ännu mer på barrikaderna och att jag haft kraft att kämpa mer för min dotter.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Gråtit.

18. Hur tillbringade du julen?
På samma sätt som de tre tidigare jularna. Grötfrukost, julklappsöppning, TV-spel, Tacomiddag och film med snacks. Till skillnad mot i fjol orkade jag med alla filmerna i år, fyra stycken!

20. Favoritprogram på tv?
Jag sträck såg serien ”Orange is the new black” i höstas, fantastiskt bra. Sen vill jag att ”How to get away with murder” och ”Scandal” ska komma tillbaka, jag gillade ”Fröken Frimans krig” (och älskar att det ska komma en säsong till) och är rätt förtjust i serien ”Quantico”.

22. Bästa boken du läste i år?
Jag kan inte välja en. ”Tillsammans är man mindre ensam” av Anna Gavalda, ”Floden mellan bergen” av Ngugi Wa Thiong’O, ”Kautokeino, en blodig kniv” av Lars Pettersson, ”Vilda svanar” av Jung Chang, ”Skuggorna”, ”Flickan och skulden” och ”En riktig våldtäktsman” av Katarina Wennstam

23. Största musikaliska upptäckten?
Jag upptäcker ingen musik, jag saknar däremot att lyssna på musik.

24. Något du önskade dig och fick?
En aktiv roll inom Feministiskt initiativ.

25. Något du önskade dig men inte fick?
Att bli frisk och kunna återgå till arbetet.

28. De bästa nya människorna du träffade?
Fior över hela riket, en härlig heterogen grupp som ger mig nya insikter dagligen.

29. Hur skulle du beskriva din stil år 2015?
Piratpunktanthäxa, fortfarande… döskallar och glitter, svart och knallfärger… Med betydligt mer rosa än tidigare.

IMGP5700rev

30. Vad fick dig att må bra?
Samma som i fjol, vila, katter, familj, Feministiskt Initiativ och blogg.

32. Vem saknade du?
Fortfarande min mamma.

34. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att jag orkat träffa min pappa. Men såren från mitt liv med honom är fortfarande för ömma och med mitt nuvarande sjukdomstillstånd har både läkare och psykolog avrått mig från att träffa honom.

20150729 aby o burma

10 thoughts on “Nyårslista 2015

  1. Hejja Dig, bra sammanfattning.
    Helt omöjligt för mig att svara på sånna frågor då jag typ inget gjort… jo jag har läst 34 böcker + 2 under 2015, samt nästan klarat av, misslyckades dock med mitt mål då det gäller promenader.
    Nu hoppas jag 2016 blir ett bättre år för oss sjuka, att Din dotter får må så mycket bättre.

  2. Hej svejs…va roligt att läsa Freja 🙂 hoppas hälsan kommer att bli bättre detta året 🙂 håller tummen o att dottern blir bra o slipper skiten i skolan …ta hand om dig o skön lördag kram

    Evas blogg

  3. Själv är jag inte mycket för listor, men de får en ju onekligen att fundera över både det ena och andra.
    Önskar dej ett riktigt bra 2016!

  4. Det har varit ett väldigt tungt år för många – också för mig – det här senaste. Vi ska hoppas att det vänder nu så småningom! Vi kör mest på skämt och lite på allvar med att det enligt det kinesiska tänkandet är Getabockens eller Lammets år som pågår, och det är aldrig ett bra sorts år…

Kommentera

