Bokrecension

Beskyddaren

Beskyddaren av Harlan Coben

Beskyddaren

Som den som läst mig länge vet gillar jag författaren Harlan Coben. Vissa delar i hans böcker gillar jag mer och andra mindre. Hans fristående böcker tycker jag är bäst, eftersom serien om Myron Bolitar kan vara lite väl grabbig ibland. Det här är en YA-bok (young adult), där Myrons brorson Mickey har huvudrollen.

Jag är splittrad. Å ena sidan är den här charmig på samma sätt som böckerna om Myron kan vara det, fast utan grabbigheten, vilket är superbra. Å andra sidan är det en YA-bok, som har en hel del fantasy, ologiska, inslag, som kanske tilltalar en yngre läsare, men inte mig…

Jag gillar verkligen de vänner Mickey får i den här boken, och jag gissar att de kommer att fortsätta tillsammans i följande böcker. Som en modern Fem-serie, fast med fyra vänner. Det tilltalar mig ändå så pass att jag kan tänka mig att fortsätta läsa Mickey-serien. Coban tycker även om att väva ihop sina böcker, så att samma personer kan dyka upp både i Myron-serien och i de fristående böckerna, så om jag ska fortsätta läsa Coben (vilket jag ska) kan det vara kul att läsa Mickey-serien bara för att se vilka personer som dyker upp och hur de beter sig med Mickey.

En bok jag rekommenderar men främst till den som gillar YA (Young adult).

7 thoughts on “Beskyddaren

  1. Ja du vet ju säkert att jag inte läst dessa men jag är lika glad för det 😉 hoppas du har det bra o tar hand om er kramen

    Evas blogg

  2. Ping: Sökaren | Freja funderar

Kommentera

