Bokrecension

Illdåd

Illdåd av Thomas Eriksson

Illdåd

Det här är den andra boken av Thomas Eriksson jag läser och den andra om Alex King. Den här boken har rensat bort en hel del av det jag retade mig på i förra boken, den är bättre korrekturläst och innehåller inte lika många föreläsningar från beteendevetaren King, som känns som författarens alter ego. Det förstärktes i den förr boken av att författarens slutord var en marknadsföring av hans coachingverksamhet, det är tack och lov oxå borta ur den här boken!

Den förra boken kändes lite långsökt, och var dessutom en variant av handlingen i en av mina älskade Ed McBain böcker. Den här handlar istället om något som är alldeles för vanligt förekommande, gruppvåldtäkt, och mer om rättegången än om polisarbete.

Den är alltså bättre och intressantare än den förra boken, och den belyser allt det otäcka med gruppvåldtäkter, både när de sker och hur offret behandlas under rättegången, så på så sätt är det här en både viktig och bra bok. Men författaren bör träna mer på att beskriva relationer och samspel mellan människor, det blir ofta kantigt och konstigt. Dessutom finns trådar som tas upp men inte slutförs, vilket oxå stör mitt läsande.

Mitt omdöme blir: Bättre än den första, men bara medelmåttig!

14 thoughts on “Illdåd

  1. Eg er så imponert over alle bøkene du les.
    Med meg går det i bølger med lesinga, men har fleire
    liggande no som er klar for lesing.

    Klem på ein mandagskveld frå Anne-Mari

  2. Det här kanske blir den sista kommentaren här för i år. Jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År 2016.
    Det ska bli spännande att följa din blogg under 2016 och bl a ta del av dina boktips som oftast handlar om böcker som jag också gillar.

Kommentera

