Bokrecension

Dödförklaringen

Dödförklaringen av M. R. Hall

Dödförklaringen

Det här är den andra boken av författaren jag läser, och den andra i serien om coronern Jenny Cooper. När jag läste den första reagerade jag på hur ostämt det kändes när en manlig författare skriver om en kvinnlig huvudkaraktär. Hon kändes inte äkta. Det är samma problem i den här boken. Jag upplever inte det här som ett problem hos så många andra författare, det finns kvinnor som skriver om män och män som skriver om kvinnor, ibland reagerar jag, men oftast inte. Jag försökte fundera på vad det är som gör att det skaver i just den här boken. Jag tror att det beror på Jennys relation till andra kvinnor. En vanlig stereotypisk uppfattning som män har om kvinnor är att vi inte kan vara vänner, och den uppfattningen använder sig den här författaren av i sin beskrivning av Jennys relation till samtliga kvinnor i boken. Det blir så fel för mig. 

Dessutom är hon ofta stark och driftig i sitt arbete – förutom om det finns en man i närheten, då blir hon ett våp och mannen får ta över och visa hur saker och ting ska göras…

Så jäkla trist att det är så här i texten, för berättelsen, intrigen och handlingen, miljöerna i övrigt är bra. Det är spännande och drivande, men Jenny är inte trovärdig på något sätt! jag önskar han hade en redaktör som kunde få honom att skärpa till sig och inse att kvinnor faktiskt är människor de med…

 

7 thoughts on “Dödförklaringen

  1. Ibland stämmer det inte och då blir boken inte så intressant! Jag litar på din bedömning och avstår nog om ingen sätter boken i händerna på mig! Nu ska jag sätta mig med Mankell och läsa om Svenska gummistövlar!
    Önskar dig och din familj GOD JUL!

  2. Borde ju inte vara något problem egentligen, män har ju skrivit om fantasy, typ Sagan om ringen, med alver, jättar talade träd och annat. Sen Sience Fiktion med trovärdiga utomjordingar. Tycker dom borde kunna fixa det här, så jävla underliga är vi väl inte.

    • Hahaha, en del stämmer, annat inte, vi har nog en bengalkatt som är knäpp till och med för att vara bengal… Men hon dominerar verkligen de två andra katterna!

Kommentera

