Bokrecension / Kaosutmaningen

I väntan på döden

I väntan på döden av Harlan Coben

I väntan på döden

Jag har en form av hatkärlek till Harlan Cobens böcker. Jag brukar gilla hans fristående böcker, men de om Myron Bolitar är jag mer splittrad inför. de är bra, men väldigt grabbiga. Tidigare har jag recenserat Försvunnen, LögnarenLivlinan och Rivalen . Det här är en fristående bok, fast jag blev lite oroad när jag insåg att det var hans första bok som getts ut igen. Det brukar aldrig vara bra. En författare kan behöva några böcker på sig att hitta sin stil, så jag drar alltid öronen åt mig när jag inser att förlaget försöker utnyttja en författares namn och ge ut tidiga böcker… Sen blir jag avväpnad när Coben skrivit ett förord just om det fenomenet och att han själv inte alls rekommenderar mig att läsa den här boken. Jag gillar den självdistansen!

Så, hur var den då? Jo, varningen från Coben stämde, den är ganska omogen och inte alls i samma klass som hans senare böcker, även om drivet och en skruvad intrig går att känna igen som Coben. Jag skulle säga att det här är en blandning av Sidney Sheldon (som jag älskade när jag var ung) och en standardvariant av Harlequinroman (som jag hatade både som ung och nu). Lite irriterande att kvinnor alltid beskrivs med sitt utseende och att män älskar och förälskar sig i kvinnor enbart utifrån utseende. De kan vara kär i en kvinna, men bara tills det kommer en vackrare…

För mig, som läst många av författarens senare böcker, var det OK att läsa den här, särskilt efter författarens brasklapp, men har du inte läst nått av Coben innan ska du INTE börja med den här!

Och jag stryker härmed punkt 21. Läs en bok med idrottsanknytning, i kaosutmaningen, eftersom den här boken handlar en hel del om basket!

6 thoughts on “I väntan på döden

  1. Först när jag såg rubriken blev jag va!!! sen såg jag ju att det var en bok pust o stånk Freja du får inte skrämma mig så 😉 hoppas du får en fin lördag i hemmet kramen

    Eas blogg

Kommentera

