Bokrecension / Boktolva

De obotliga optimisternas klubb

De obotliga optimisternas klubb av Jean-Michel Guenassia

De obotliga optimisternas klubb

Det här var en bok som fått fina recensioner. den beskrivs som en briljant pärla, med njutbar läsning och oavbrutet underhållande. Jag förstå var de recensionerna kommer ifrån. Det ÄR intressant att läsa om de olika individernas bakgrund och anledning till att befinna sig i Paris. Boken kan sägas handla om en ung pojkes uppväxt, där han får den osannolika vänkretsen av män som flytt från öst till väst. Ofta hals över huvud utan möjlighet att ta med sig något eller någon. Fru och barn lämnas kvar och i Paris får de sällan möjlighet att återuppta sitt yrke, som till exempel läkare eller pilot. Det är spännande, dramatiskt och färgstarkt. Jag gillar det, och jag uppskattar att läsa den här boken.

Men det är något som skaver och som skaver rejält. Jag tappade räkningen på alla män som figurerar i boken. De har en historia, ett ursprung, en berättelse, som är individuell för var och en av dem. Det kanske i slutänden handlar om ett tjugotal män som alla på ett eller annat sätt får figurera i sin egen berättelse. Men var är kvinnorna?

Jodå, de finns, men extremt endimensionella och stereotypiska. Det är mamma, företagsledaren, som är bossig och oförsonlig, det är lillasystern som ständigt pratar utan att bli lyssnad på, det är barägarinnan som är moderlig och omhändertagande och det är flickvännerna som är lynniga, opålitliga och svekfulla….

Till och med de böcker huvudkaraktären ständigt läser är samtliga skrivna av män. 

Jag klarar inte av att läsa om en värld som bara befolkas av manliga individer och kvinnliga pappersdockor, så jag kan tyvärr inte rekommendera den här boken!

Den här författaren finns på min boktolva, så jag kan nu stryka ytterligare ett namn!

9 thoughts on “De obotliga optimisternas klubb

  1. För många personer i handlingen kan göra att huvudpersonen inte blir tillräckligt framträdande och då engagerar den inte fullt ut. Denna gör jag ingen minnesanteckning om 😉

  2. Tänkte på Dig ikväll då jag fick massage, jag har ju problem med halsen, ”sätter i halsen”, svårt att svälja, har problem att andas i motvind etc ikväll säger terapeuten Oj vad Du är spänd, hur kan Du svälja… Tänkte på Dina problem, kanske Du med spänner hals/svälj-muskulaturen, nacke, axlar? Har Du varit till Sjukgymnast som känt igenom Dig?

  3. Även om jag inte läser eller har det intresset som du för böcker så gillar ditt sätt att skriva om dom olika böckerna du läser 🙂 🙂 skön fredag till dig o de dina kramen

    Evas blogg

  4. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

