Bokrecension / Boktolva

Floden mellan bergen

Floden mellan bergen av Ngugi Wa Thiong’O

Floden mellan bergen

En bok skriven på 60-talet, som utspelar sig på 20-talet och handlar om ett land långt ifrån min kulturella verklighet. Kan det vara något?

Ja, verkligen! Boken handlar om två gikuyu-stammar i Kenya, som ännu inte sett så många av de vita kolonisatörerna men ändå påverkas av att de vita ökar sin makt och sitt inflytande över deras värld. Som en tidlös Romeo och Julia berättelse, samtidigt som den tydliggör så många konflikter. Mellan män och kvinnor, mellan svart och vit, mellan olika religioner och traditioner. 

Så intressant, spännande och nytt för mig att läsa om. Jag skäms över att min egen värld är så snäv och att det finns så mycket jag inte vet och känner till. Jag skäms över alla vita som koloniserade Afrika och Kenya, och som var så trångsinta och fyrkantiga. Så mycket som gått förlorat, på så många sätt!

Jag rekommenderar den här för alla som vill vidga sina vyer och öka sin förståelse. Dessutom tror jag den skulle vara en perfekt bokcirkelbok. Med sina knappt 200 sidor går den lätt att läsa, men den kommer att ge underlag till flera olika typer av diskussioner, så den kan nog räcka till åtminstone två – tre olika cirkelträffar!

Det här är en av böckerna i min boktolva, en författare jag inte läst tidigare.

10 thoughts on “Floden mellan bergen

  1. Låter intressant. Tror att det ibland är bra att läsa, få kunskap om det man egentligen inte ens vet att man inte vet något om… vidga sina vyer typ 😉

    svar Än har vi inte haft speciellt halt, jag har mina icebugs så jag går relativt stadigt 🙂

  2. Spännande att läsa Ngũgĩ wa Thiong’o, helt annan kultur. Klyftan som växer mellan två stammar mellan bergen, mellan hedningar och kristna. Det är svårt att lämna de gamla traditionerna, om stammen inte får något annat i stället från de vita. De svarta känner sig som främlingar i sitt eget land. Waiyaki gav ett klokt råd: ”Lär dig de vitas alla kunskaper och hemligheter. Men ta inte efter deras fel.”

  3. Låter som ett bra val för dig , ja jag har varken sett film eller läst bok även jag gått hemma 3 månader nu …energi till er kram o ha det gott

    Evas blogg

  4. Tack för tipset! Låter som en lite annorlunda bok som jag gärna skulle läsa. Hade kanske inte valt den spontant men nu gör jag en minnesanteckning!

  5. Ping: Nyårslista 2015 | Freja funderar

  6. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

