Bokrecension

Det femte vittnet

Det femte vittnet av Michael Connelly

Det femte vittnet

Alltid härligt att läsa favoritförfattare, nu när jag kommit igång med mitt läsande igen njuter jag av att plöja riktigt bra böcker. Jag har tidigare recenserat Fågelskrämman, Prövningen och Nio drakar.  Jag hade flera av Connellys böcker liggande här hemma och har förlustat mig med att läsa dem på rad. Deb här handlar om advokaten Mickey Haller, halvbror med Connellys mer kända huvudkaraktär, Harry Bosch. Harry skymtar förbi i boken, men den handlar om Haller och hans lilla advokatbyrå. Det är en spännande bok, med jakt på vittnen och bevis, och ett ständigt spel mellan å ena sida åklagaren och å andra sidan försvaret, som leds av Haller. Ibland var den här boken förvillande lik en Grisham, men i böckerna om Haller finns alltid en ironisk ton, ett litet leende i mungipan, som inte finns hos Grisham på samma sätt. Det är roligt att se hur Connelly kan växla mellan de här två figurerna i olika böcker. Böckerna med Bosch är mycket mörkare än de om Haller. I boken ”Fågelskrämman”, vars recension jag länkar till här ovan, lyckas Connelly ha med båda i samma bok, det var imponerande att se hur han växlade sitt sätt att skriva. En riktigt bra författare alltså!

 

8 thoughts on “Det femte vittnet

Kommentera

