Arg tant / Feminism

Arga tanten och manliga komiker

I dag är jag egentligen arg på den våldtäktskultur vi lever i och hur den till exempel tar sig uttryck i det som vissa kallar humor. Begreppet lanserades i Sverige för några år sedan och kan beskrivas som en teori om att ifall en kvinna inte lever upp till det rådande samhällets krav på hur hon ska reagera, skydda sig, och förebygga övergrepp, så är det är hon själv som skuldbeläggs. Våldtäktskulturen kan sägas vara uppbyggd på den rådande synen av vad som anses vara manligt, respektive kvinnligt. Även män påverkas, och kan samtliga börja ses som potentiella våldtäktsmän, där deras sexualitet ges en bild av att verka okontrollerbar, då det inte tycks finnas någon annan förklaring.

Våldtäktskulturen byggs till exempel upp genom en användning av könsfientligt och kränkande språk, försköning av våld och objektifiering av människokroppen.

Förra veckan gick ett gemensamt ramaskri genom svenska mediakåren. ”Komikern” Kringlan Svensson var gäst i en direktsänd morgonpodd hos komikergruppen Alla mina kamrater. Han hade precis läst en recension av den bok han och kollegan Nanna Johansson precis släppt. Till saken hör att recensionen var positiv, men den manlige recensenten raljerade lite om den satir som Kringlan och Nanna producerar i den podd de vanligtvis går att höra, Lilla Drevet, läs recensionen HÄR.

”Men jag gläds över boken, kanske framför allt för att författarna lämnar sin simpla whiteboardsatir hemma.”

Ovanstående mening var den som fick Kringlan att uttala starka hotelser mot den manlige recensenten, men det var mer i förbifarten. De riktigt otäcka hotelserna gällde Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet, där recensionen publicerats. Kringlan ansåg att eftersom Aftonbladet är producent av podden Lilla Drevet ska de alltså censurera recensioner som inte bara hyllar författarna.

Allt det här är oerhört otäckt, men, för mig som lyssnat på Kringlan i Lilla Drevet och läst en hel del av hans tweets, inte oväntat. Han är ofta oerhört kvinnofientlig och hatisk i sina uttalanden, men den här gången gick det rakt ut i etern, ocensurerat. Det är nog därför effekten blev så stark.

Det går att säga allt möjligt om det Kringlan sa, och den ursäkt han lämnat känns allt annat än ärligt menat. Följden för honom personligen är att han mist sin plats i podden Lilla Drevet och att även en hel del andra jobb försvinner.

Vad jag istället vill peka på är att det här sättet att agera och ”skämta” på är en viktig ingrediens i våldtäktskulturen.

Jag lyssnade på inslaget i Alla mina kamrater, och tweetade med en av de ansvariga för podden:

skärmdump6

Det här var ganska snart efter podden kommit ut. Som ni ser så är Martin Soneby varken ångerfull eller ursäktande. Han var en av dem som i direktsändningen satt och skrattade gott åt Kringlans hatiska uttalanden, och när en av komikerna ändå lite försynt försökte tysta Kringlan och sa att det här får vi nog klippa bort så var Soneby en av dem som ansåg att det här snarare var bra radio…

Några dagar senare, när effekten nått även Alla mina kamrater, när deras uppträdanden runt om i landet ställts in av arrangörer, när Åhléns avslutat sitt reklamkontakt med dem och när deras poddplattform sagt upp samarbetet med dem så att podden fått läggas ner, så kommer de med en ursäkt. För sent, för svagt enligt mig, läs till exempel HÄR.

””Vi inser nu att våra invändningar var alldeles för svaga, vi borde ha reagerat starkare och varit tydligare med att språkbruket var oacceptabelt. Eftersom det skedde under direktsändning låg avsnittet tyvärr uppe en tid innan vi hann klippa bort det. Vi borde ha skött det bättre och ber om ursäkt för det inträffade. Naturligtvis tar vi också helt och fullt avstånd från K. Svenssons uttalanden” sa de i ett uttalande förra veckan.”

”För hur ska kollegorna och alla snubbar som suttit och väntat på nästa avsnitt av Den Roliga Grabbpodden göra?  Ta avstånd? Få sura miner på nästa gig? Aldrig bli inbjuden till några fler poddinspelningar? Bli uthängd som svikare och tönt på twitter?
Nej!
Fegt gå under jorden och hoppas att stormen bedarrar innan någon outar en som en medlöpare? Ja!”

Det som känns värst för mig i hela den här härvan är just de avståndstaganden som ändå kommer. Det är så uppenbart att i den här klicken av (främst manliga) komiker, så ÄR det Kringlan sagt humor. Det anses som kul och vågat att skämta om hur kvinnors könsorgan ska huggas sönder med yxor. Hur de ska knullas till döds och hur deras döda kroppar ska fyllas med säd. 

Tydligare än så kan nog inte våldtäktskultur illustreras. När den här typen av uttalanden kan ses som skämt, och när den som protesterar (som en av komikerna i Alla mina kamrater) tystas ner med att det här är bra radio, det är KUL! Och när vi som vägrar gå med på att skratta och tycka det är kul förkastas med att vi inte har någon humor, alternativt som Soneby skriver ovan, bara hålla oss borta från den humor vi ändå inte förstår…

HÄR kan du läsa om Alla mina kamraters reaktion på att de inte får behålla sina uppdrag.

”Under torsdagseftermiddagen publicerade humorgruppen ett längre inlägg på sin Facebooksida. De skriver de bland annat: ”Vi skötte situationen och den efterföljande kritiken riktigt, riktigt dåligt.” och att ”det är såklart olyckligt att folk inte har haft tid eller lust skaffat sig en egen uppfattning eller tagit sig tid att prata med oss om saken utan bara gått på medias rapportering och agerat därefter.””

Jag tog mig tid att prata med dem, jag gick inte bara på vad media skrev, men jag vet inte om det gjorde någon skillnad utiifrån att svaret jag fick var att jag skulle sluta lyssna på dem…

Fler än jag har velat lyfta det här till något större än enbart en person i en podd, läs gärna det HÄR:

”Varför kan män inte hantera en kvinna med åsikter utan att sänka sig under bältet?
Varför protesterar inte fler män när de stöter på kvinnohat?
Absolut, juridiken måste skärpas för att fler ska bli dömda, men lösningen ligger hos den majoritet som idag är pinsamt passiv.
Ingen man kan skylla på att han inte förstår hur illa det är.
Ingen man kan inbilla sig att det här – hatet, hoten, våldsfantasierna, sexuella trakasserierna – inte begränsar kvinnor.
Ingen man kan avfärda det här som något mindre än en inskränkning av kvinnors möjlighet att delta i offentligheten.
Ingen man kan på fullaste allvar mena att kvinnor själva ska behöva driva förändrings­arbetet för att slippa bli hatade.
Kom igen!
Se vad som händer.
Annars väljer du din blindhet.
Annars väljer du att acceptera det oacceptabla.”

 

24 thoughts on “Arga tanten och manliga komiker

    • Jag vet inte om jag håller med, det var varken lagar eller domstolar inblandade i det här, det är snarare marknadsekonomin som straffat dem. Negativa skriverier gör att de mister sina uppdrag, inget annat. Så om alla bara skrattat åt det här hade Kringlan kommit undan med det…

  1. Man skriver og skriver om voldkulturen og patriarkatet som berøver kvinner sin rettmessige plass. Akk ja. Må vel skrive noen meter til.
    Klem 🙂

  2. Ja jag säger bara man slutar aldrig att förvåna sig !! tack för ett bra inlägg som alltid 🙂 hoppas dottern mår bättre stor kram till er alla

  3. Bra att det blev en reaktion, reagerar på att ordet ”fitta” används alltid i negativa sammanhang hos unga killar på bl.a TV, även tjejer använder det ordet negativt, vardagsmat idag =(. Hade jag en man som kläckte ur sig det i tid och otid när något negativt händer så skulle jag inte se åt honom och han kunde sitta där i sin ensamhet och använda ordet ”fitta” bäst han ville utan mitt sällskap…..

  4. Ping: Årskrönika 2015 | Freja funderar

Kommentera

