Bokrecension

Mordbyn

Mordbyn av Andrea Maria Schenkel

Mordbyn

En bok jag köpte efter att ha läst om den på någon bokblogg. Den borde ju passa mig, blodiga mord i en liten by och ingen som vet hur det gick till. Men, den är alldeles för litterärt stiliserad för att jag ska kunna ta till mig den. Delar av boken föreställer samtal mellan personer i byn och författaren och delar av boken är en beskrivning av vad som hände. De två delarna passar inte ihop för mig. Antingen är författaren inte med i sin bok utan är någon form av allseende ande som kan sväva runt som en fluga på väggen och därför beskriva vad som händer  hos allt och alla. Eller så är författaren med i sin bok, och då kan författaren bara beskriva det som författaren faktiskt upplever själv eller får berättat för sig.

Ja, jag är strukturfascist, jag vill ha logik i de böcker jag läser. Det är nog därför som sci fi och fantasy inte faller mig i smaken, medan kriminalromaner passar mig perfekt. Så länge som berättelsen hänger ihop! Här hängde den ihop, men bokens berättarteknik, strukturen, störde mig alldeles för mycket för att jag skulle kunna ta den till mig.

Tur den var så kort, kändes nästan som en novell med sina 150 sidor. Snabbt avklarad, nu kan jag lägga den åt sidan och veta att jag inte ska läsa nått mer av den här författaren!

14 thoughts on “Mordbyn

    • Jag har vägrat Harry Potter fram till nu, medan resten av familjen älskar det. Nu när dottern mår dåligt så låter jag henne bestämma och då blev det så här. Jag gillade i alla fall den första filmen…

  1. Är nog rätt dålig på att läsa böcker.
    Fantasiböcker är inget för mig heller. Böckerna ska ”helst” vara lite värklighetsskildrande.

    Kram och ha en jättefin ny vecka.

  2. Jag gillar också böcker där det är en historia och inte två parallella där det skiftar historia varannat kapitel. De sist nämnda har jag råkat ut för under hösten ett par gånger. Aldrig mer har jag tänkt… 😉

  3. Håller med, fast när det gäller Fantasy kan man nog skruva till det, tänk bara på den mest kända fantasyboken. Nej inte Sagan om ringen jag menar Bibeln 🙂 Men i deckare funkar inte sådana grepp.

  4. avbockad 😉 du är så rolig när du skriver för du är säker på vad det blir o inte framöver hi hi ja du Harry Potter har jag helt gått förbi men kanske borde jag kolla på dom 🙂 skall ju vara hemma ett tag till kramen

    Evas blogg

    ta hand om er

    • Jag bloggar för vår lokala Fi-avdelning och på en politikerblogg. Fast jag återanvänder en hel del material med vissa förändringar i texten…

Kommentera

