Bokrecension

Rörgast

I morgon ska jag göra en gastroskopi. Bara att läsa om undersökningen triggar min kräkreflex så jag är inte alls på bra humör just nu. Dock, de kanske kan hitta varför jag alltid har ont i halsen och blir förkyld så lätt, i så fall är det värt det. Jag fördriver tankarna med att läsa bok, och er bjuder jag på en recension!

Rörgast av Johan Theorin

Rörgast

Jag är helt betagen i Theorins böcker, han bygger upp en känsla och stämning som få författare klarar av. Jag har tidigare recenserat ”Sankta Psyko”, HÄR, och skrev då bland annat:

”Den här boken är en thriller, en nagelbitare, ett skräckdrama, en oerhört suggestiv bok med många olika bottnar och parallella historier. Jag både gillar och ogillar karaktärerna i boken, och det vajar hela tiden fram och tillbaka, allt eftersom jag tilldelas pusselbitar om vad som gjort dem till de individer de är. Jag dras in i berättelsen, kan inte sluta läsa, och när jag måste sluta har jag ändå svårt att släppa både berättelsen och den känsla av obehag den skapar inom mig. En inte allt igenom behaglig läsupplevelse, inte alls en feel-good bok, raka motsatsen snarare, men så oerhört skickligt och fascinerande att det bara inte går att släppa den.”

Sankta Psyko är en fristående bok, medan den här boken är den fjärde som utspelar sig på Öland. De är löst sammanhållna, med personer och miljöer som kommer tillbaka, men inte någon glasklar given huvudperson som finns med som huvudperson i alla böcker. Gerlof som är med i den här är den röda tråden, han har varit med i de tidigare böckerna också.

Den här boken är en av de bästa i serien. Vi får följa fyra olika personer, som på olika sätt blir inblandade i händelseförloppet. En av dem är hemvändare, och när det gäller honom får vi även ta del av hans bakgrund, som emigrant på 1930-talet och det liv han levde i det nya landet. Ja, ni vet, jag är inte alls förtjust i deckarhistorier där motivet ligger långt bak i tiden, men här lyckas författaren få till att motivet ligger nära i tid, trots att det är en gammal historia. Jag gillar det, och jag gillar att så mycket av det vi får veta har en reell faktabakgrund, ett bra sätt att lära sig saker på ett nästan omedvetet sätt.

Jag rekommenderar alla hans böcker, men tänker att Ölandsserien kanske ändå bör läsas i ordning, även om de inte är så tätt sammankopplade att det är absolut nödvändigt.

10 thoughts on “Rörgast

  1. Husse gjorde en gastroskopi för några år sedan. Han var väldigt orolig inför undersökningen och kunde knappt sova natten före. När jag ringde honom vid lunchtid var han redan ute på stan och åt en hamburgare. Han hade fått lugnande och det hade gått hur smidigt som helst. Faktum är att han kom knappt ihåg något men konstaterade att han inte alls hade behövt oroa sig så mycket. Många säger faktiskt samma sak, nämligen att det inte alls var så farligt som de trodde. Hoppas du kommer att känna på samma vis.

    Jag har läst Theorins böcker och de är väldigt bra. Dock blev jag besviken på ”Sankta Psyko” där jag tyckte att han slarvade bort intrigen.

  2. ”Sankta Psyko” gillade jag… trots jag ser att Znogge blivit besviken då hon läste ”Sankta Psyko”, tur vi får tycka olika.

    Jag hoppas Du får något svar på Ditt ont i halsen med gastroskopi så Du blir hjälp.

Kommentera

