Bokrecension

Carmen och döden

Det blev ingen resa till Malmö, inga bloggbesök och mötet deltar jag i via Skype (tack och lov för tekniska lösningar!). Min dotter mår så dåligt av situationen på skolan att jag behövdes här hemma. Familjen är viktigast! Det kommer fler resor till Malmö och fler möjligheter att träffa bloggvänner! Jag bjuder på en liten recension av:

Carmen och döden av Karin Fossum

Carmen och döden

Karin Fossum är en av mina absoluta favoritförfattare. Både när hon skriver om Konrad Seijer (som i den här boken) och när hon skriver om annat. Hon har en förmåga att med enkla ord skapa en förtätad spänning och en känsla av att faktiskt vara där och uppleva det som sker. När hon inte skriver om Konrad skriver hon ofta ur brottslingars perspektiv i stället och det är otäckt så det förslår, men väldigt bra.

Här får jag umgås med Konrad igen, och det är en lågmäld och ganska långdragen historia som berättas, och den slutar dessutom till del i ovisshet. Normalt gillar jag inte det, men Fossum skriver på ett sätt som görs att jag ändå dras med och njuter genom hela boken. Om du gillar deckare rekommenderar jag hennes deckare och om du inte är så mycket för deckare tycker jag du kan testa hennes ”De galnas hus” som är fantastiskt bra och inte en deckarhistoria alls!

15 thoughts on “Carmen och döden

  1. Visst kommer det fler tillfällen att åka till Malmö. Det gäller att prioritera och i första hand kommer självklart familjen! Hoppas verkligen att det ska ordna till sig för dottern. Att någon verkligen tar itu med problemen…

  2. Helt rätt tänkt, familjen ska komma i första hand.
    Hoppas det ordnar upp sig för dottern i skolan, försökte läsa tillbaka lite för att få lite vetskap om vad som hänt men finner inget.
    Kram

  3. så klart familjen är nr 1 o bra att du fick det du ville ändå 🙂 hoppas vi kan ses nästa gång då för jag har en op i febr men vi ser ljust på det kram

    Evas blogg

Kommentera

