Bokrecension

Vindsjälar

Vindsjälar av Mons Kallentoft

Vindsjälar

Sjunde boken om Malin Fors och den sjunde jag läser. Tidigare har jag recenserat ”Den femte årstiden” HÄR och ”Vattenänglar” HÄR.

Jag skrev bland annat så här:

”Sen har jag också stora problem med partierna där de dödas andar svamlar på och när vi får följa med in i Malins drömmar. Det är säkert mycket litterärt och konstnärligt, men jag blir bara uttråkad… Vill jag läsa om andar/spöken väljer jag mycket hellre Johan Theorin.”

”Från början tyckte jag om hans böcker oreserverat, även om jag hade lite svårt för de partier där de döda försökte nå fram (typ, de döda försöker få hennes hjälp) till Malin. Men ju fler av hans böcker jag läser, desto mer skummar jag igenom långa partier för att jag bara blir uttråkad. Det känns ganska pretentiöst ibland, som om han försöker vara djup och insiktsfull, men inte riktigt lyckas med det.”

Den här boken är brottet mer nedtonat, inte det frosseri i våld som funnits med i en del av de tidigare böckerna. Tack och lov är även andarna och drömmarna minskade i omfång, så jag behöver inte skumläsa så många partier. I gengäld har vinden gett sig med i berättelsen, men i tacknämligt korta stycken.

Malin är en sorglig person, så jag tycker det är jobbigt att läsa om hennes privatliv, och det blir rätt mycket av det i den här boken. Det blir väl så när brottet tonas ner, något annat måste till. Däremot uppskattar jag det samhällsengagemang som finns i den här boken, kängan till de vinstdrivande välfärdsföretagen som räknar pengar hellre än de sysslar med kvalitet.

Ett nja får den här boken, fortfarande behöver det bli en bättre balans mellan brott och privat och mellan verklighet och andar. De sista går faktiskt att skippa helt, de behövs inte alls!

11 thoughts on “Vindsjälar

  1. Nä, jag har inte läst en enda av hans böcker. Började på Midvinterblot tror jag, men geggandet i kroppsvätskor och skador gjorde att jag la ifrån mig boken och jag har inte alls lust att läsa mer av honom. Synd då att jag missade att avbeställa en av hans böcker från Månadens Bok : (

  2. Jag lade ner efter Midvinterblot, störde mig på de dödas berättande och seeeegheten. Du låter ju inte jätteförtjust (för att uttrycka sig milt), vad är det som får dig att fortsätta läsa dem?

Kommentera

