Arg tant / Feminism / Politik

Arga tanten och glesbygden

Jag är förkyld… Med feber och feberfrossa och slemfyllda andningsvägar. Inget rensar huvud och hals som lite ilska, så idag slår jag ett slag för rätten att leva ett fullvärdigt liv här i mina trakter, håll till godo!

Ni som följt mig ett tag vet att jag är GANSKA irriterad på södra Sverige och storstäderna och deras sätt att se på och behandla den norra delen av Sverige. En del har tyckt att hur kan jag då vara engagerad i Feministiskt initiativ som hittills haft sin största utbredning just i södra Sverige och storstäderna. För mig är det ändå helt självklart.

Jag är uppvuxen och har mitt föräldrahem kvar i en liten norrländsk by, och jag har bott, utbildat mig och arbetat i norra Sverige i större delen av mitt liv. Jag har aldrig känt att något politiskt parti tagit sig an min del av Sverige och de problem jag själv sett och upplevt eller hört från andra i min närhet på ett seriöst och visionärt sätt. Förrän Feministiskt Initiativ bildades.

Målet för den feministiska politiken är ett samhällsbygge som skapar utrymme för alla människor att utveckla sin fulla potential, i ett jämlikt samspel med andra, oberoende av kön, könsidentitet, ålder, funktionalitet, sexualitet, trosuppfattning, hudfärg, etnicitet eller medborgarskap. Det kräver att samhället i alla avseenden beaktar de mänskliga rättigheterna och tryggar rätten till hälsa, arbete, bostad, utbildning, social omsorg och trygghet. Dessa rättigheter ska aldrig vara villkorade av var i landet en bor.

En feministisk analys av lands- och glesbygd accepterar inte den maktordning som gör staden till norm utan tittar närmre på vilka konsekvenser detta får. Den ekonomiska och politiska makten har alltmer kommit att samlas i storstäderna vilket är en utveckling som varken är önskvärd, rättvis eller långsiktigt hållbar. Fi vill istället att makt och inflytande över närområdet ska behållas lokalt. På så vis utmanar vi dels bilden av att karriären och nyföretagandet finns i storstaden men också bilden av att alla människor vill bo och leva där. Vi menar att lika stora möjligheter finns på lands- och glesbygden men att våra fördelningssystem idag missgynnar dem. Enligt mig utmanar Fi detta skeva maktförhållande och för en politik som syftar till att motverka denna utveckling.

Det här är exempel på saker som Feministiskt initiativ driver, som jag ser skulle göra mitt och andra norrlänningars liv bättre:

Grundläggande för en levande lands- och glesbygd är att kunna försörja sig och bo där. Fi vill därför verka för en ökad utflyttning av offentlig verksamhet samt att välfärden byggs ut lokalt vilket skapar arbetsplatser.

Fi vill även förenkla administrationen för småföretag och skapa bättre förutsättningar för distansarbete och distansutbildning, bland annat genom att driva frågan att trådbundet bredband om minst 30 Mbit/s ska finnas i varje hus. Dessa investeringar ska finansieras av det offentliga så att inte tillgången till information är villkorat var du väljer att bo eller vilken ekonomi du har.

Fi anser att lands- och glesbygdskommunerna måste få betalt för de naturresurser de producerar samt involveras i skötseln av resurserna. Det vill vi ska ske genom att till exempel göra en översyn av beskattning av naturtillgångar och resurser och se till att det blir en återföring av vinster tillbaka området där naturtillgången utvinns.

Vidare menar Fi att tillgång till välfärd och service ska finnas nära där människor lever sina liv. Skolor, vårdcentraler, äldreboenden, sjukhus, apotek och myndigheter ska därför vara spridda över landet. Konkreta åtgärder som Fi vill göra är till exempel att särskilda satsningar ska göras på distriktssköterskemottagningar, familjecentraler och öppna förskolor så att dessa finns tillgängliga på lands- och glesbygden. När det gäller skolor arbetar Fi för att byskolor bevaras och utvecklas utifrån lokala behov. Fi vill även förändra normerna om att det alltid är lands- och glesbygdens barn som ska behöva flytta på sig.

Det är dags att tänka om och utmana storstadsnormen. Den ekologiska maten, det hållbara byggmaterialet och det fossilfria bränslet växer inte bland höghus och motorvägar. Framtiden finns faktiskt på lands- och glesbygden!

IMGP2793rev

14 thoughts on “Arga tanten och glesbygden

  1. Självklart ska det finnas service i alla delar av landet. Jag menar hela Sveriges befolkning kan inte bo i Stockholm. Helt otänkbart för visst vill vi ha en levande landsbygd.

  2. KIkar in & hoppas du läst mitt svar tänkte på att underlätta för dig så kan vi kanske ta en fika på centralen vad tycker du om det?? kram

    Evas blogg

  3. I vårt samhälle har de grävt ned fiberkabel, det kostar 29 000 att ansluta sig inne i samhället. Vad det kommer att kosta för oss på landsbygden vet ingen, vi ska skapa byalag och utnyttja de vi känner med grävskopa att gräva åt oss så vi kommer undan billigare.
    Ringde Telia och frågade om ADSL skulle försvinna när det nu talas om att de tar bort kopparkablarna. Fick bara svaret att det tas bort om många ansluter sig till fiber. De har redan plockat bort kopparledningar i vår kommun till en by och de är helt utan nät. Är väl bara en tidsfråga innan vi oxå blir det och om vi väl får frågan om att ansluta oss till fiber blir väl kostnaden för oss över 100 000…visst, vi kan söka stöd för anslutning vi som bor på landsbygden, men inte än då de är inte klara med reglerna. Det är rättvisa det! Vi som bor på landet ska UTROTAS känns det som, skönt att FI finns och visar på bristerna och kämpar för rättvisa.

  4. Jag känner lite att det här gäller allt som ligger utanför Stockholm… Om man tänker helt krasst på det så är det faktiskt fler som inte bor i Stockholm än som gör det…

  5. Ping: Årskrönika 2015 | Freja funderar

Kommentera

