Bokrecension

De dödas ombud

De dödas ombud av M. R. Hall

De dödas ombud

Första boken jag läser av en författare som jag innan jag började läsa inte visste något om. Jag gillar att läsa förutsättningslöst. Jag kan läsa baksidestexten, lockas av boken, och sen tar jag inte reda på mer förrän jag läst den. Jag brukar inte heller läsa recensioner, eller, gjorde i alla fall inte det innan jag började läs bokbloggar. Jag tror att det här kan vara något jag köpt efter tips på en bokblogg, men det är i så fall så pass länge sedan att jag glömt det.

Det var två saker som förvirrade mig när jag läste det här. Det första var att jag hade så svårt att hamna rätt geografiskt. Geografi är inte min starka sida så orter som Portshead, Severn Vale och Chepstow sa mig ingenting, även om namn som Gloucestershire och Bristol borde styrt mig rätt. Jag tror det är själva berättarstilen som missleder mig, det är väldigt mycket USA och en rejäl dos John Grisham över boken. Typ ung advokat sliter mot stora stygga företaget, slår i underläge, upptäcker konspirationer och landar till sist på fötterna som segrare. Nåväl, jag var hela tiden i USA i mitt huvud, så varje gång jag såg namn som jag kände igen, som de jag nämnt tidigare plus Cardiff, Newport, Wales och, den riktiga vägriktaren, England, så fick jag snurra om min film i huvudet.

Den andra saken som förvirrade mig var att den kvinnliga huvudpersonen inte kändes äkta, inte som någon kvinna jag känner. Hon hade en ganska förvriden syn på både sig själv som kvinna och andra kvinnor. En syn som mer kändes som mäns fördomar om kvinnor än riktiga kvinnor. Så då kollade jag upp författaren (vilket inte var så svårt, det fanns ett författarporträtt på insidan av ena pärmen). M. R. Hall är man… Jag uppskattar att en man ger sig på att skriva ur ett kvinnligt perspektiv, men jag skulle uppskattat det ännu mer om den mannen då insett att kvinnor faktiskt är människor de med… Och insåg att en kvinna aldrig skulle tänka så här om en annan kvinna: ”…och sedan försöka pressa ur sig en baby innan hormonerna torkade ut.” Inte att jag inte tror att kvinnor kan tänka elaka saker om varandra, utan mer för att vi kvinnor vet att det inte är hormonerna utan ÄGGEN som torkar ut… Sen är huvudpersonen oxå lite väl homofobisk, på ett ytterst manligt sätt. Jag har aldrig stött på en kvinna som oroat sig över att en annan kvinna ska stöta på henne. Vi är så vana att hantera ovälkomna närmanden från män, så vi vet att vi kan hantera dem från kvinnor med, om det nu skulle vara så…

Den första förvirringen ligger helt på mig, den andra skyller jag på författaren, men utöver de här två sakerna så var det här en spännande, konspiratorisk, actionfylld bok och jag kommer definitivt att läsa nästa!

14 thoughts on “De dödas ombud

  1. Så blir det ännu en bok på min Freja tipsar – lista 🙂 Märkligt att en man skriver ur ett kvinnligt perspektiv å inte veta hur kvinnor fungerar…

  2. Du les mykje !
    Og utvidar horisonten 🙂
    Denne kjenner eg ikkje til, Les litt eg også, men litt i perioder.
    Har problem med å legge vekk boka dersom den er spennande.

    Fin kveld frå Anne-Mari

  3. Kan man slänga ihop saker som Harry Potter eller Sagan om ringen så borde det ju fungera som man att skriva ur ett kvinnligt perspektiv. Så himla svårt kan det väl inte vara ifall mannen är lite medveten om sina fördomar.

  4. Vill så gärna men orkar inte 😦 men blir nyfiken då du beskriver dina boktips skicka hit dina katter så kan jag mysa med dem 😉 det behöver jag idag kram ha en fin dag

    Evas blogg

Kommentera

