Arg tant / Feminism / Politik

Arga tanten och lokaltidningen

I dag ska jag vara lite grinig (till och med för att vara en arg tant), det tycker jag alla borde vara emellanåt. Alla känslor som gör att vi uppmärksammar orättvisor och obalanser tycker jag är av godo!

I en allt mer globaliserad värld så får det lokala allt mindre plats. media koncentreras till större orter och journalister har inte kännedom om hela landet och de villkor som finns på landsbygd och glesbygd jämfört med städer. Så alla lokala alternativ är positivt. Men då bör de lokala alternativet spegla hela spektrat av verksamheter och människor.

I dag fick jag en lokal papperstidning i brevlådan, ett gratisexemplar av en veckotidning med ett erbjudande att prenumerera. Jag läser sällan papperstidningar, jag läser mina nyheter via webb eller får dem via radio och TV, så jag tyckte det var kul att bläddra i den. Men något i den gjorde mig grinig. Jag började räkna efter, och förstod var grinigheten kom ifrån. Om jag bortser från annonser och familjesida så bestod tidningen av följande:

På bilderna till artiklarna fanns det 22 kvinnor jämfört med 40 män, alltså bara 55% så många kvinnor som män.

I artiklarna nämndes 9 kvinnor jämfört med 37 män, alltså bara 24% så många kvinnor som män.

Av de som citerades i de olika artiklarna var 4 kvinnor och 22 män, alltså bara 18% så många kvinnor som män.

SAMTLIGA som är på bild, namngivna eller citeras är vita, synbart fullt fungerande och med etniskt svenska namn.

Det här är förstås ingen vetenskaplig undersökning, och det är enbart ett nummer av tidningen jag undersökt så här, men det skaver ändå. Som om det lokala tillhör de vita svenska fullt fungerande männen. Som att kvinnor enbart finns med till del och som att inflyttade, synliga minoriteter och personer med funktionsnedsättningar inte alls bor här.

Klart är att de inte lockar mig att prenumerera, vilket är synd. Klart är också att det här inte alls är unikt för vår del av Sverige eller världen. Så här ser medievärlden ut. Där, som inom alla maktsfärer, dominerar de vita männen. Det må vara en lokal tidning men den följer globala mönster.

Om du vill se liknande undersökningar gjorda på ett humoristiskt sätt så kolla in Killarna mot Tjejerna HÄR, tyvärr verkar de inte uppdatera längre, och du kn även läsa om Rättviseförmedlingens undersökning HÄR!

 

13 thoughts on “Arga tanten och lokaltidningen

  1. Flott innlegg!
    Bra du refser den manglande likestillinga mellom kvinne og mann,
    mellom kvit og farga, mellom funksjonsfriske og personar med funksjonsnedsettelse.
    Det er dessverre slik i mange aviser,også i Norge.
    Eg gjer som du, har kutta ut avisabonnement og brukar nett og radio.

    Klem

  2. Själv prenumererar jag på ETC just nu, har både dags och helgvarianten. Som komplement till webben tycker jag den är bra. Sen bara känslan att få en tidning varje morgon i brevlådan som inte är borgerlig.

  3. Bra!! Freja att du uppmärksammar den tidningen 🙂 ja här är gratis tidning oxå metro där finns massor av allt rätt bra faktiskt 🙂 ha det gött kram

    Evas blogg

  4. Jag läser knappt papperstidningar alls. Nätet är det som gäller. Nån tidning nån gång hos frissan, men då tittar jag mest på bilderna för jag brukar lämna glasögonen hemma 😉
    Har inte tänkt i dina banor där. Inte alls…

  5. Och det är väl det där dagliga, knappt skönjbara osynliggörandet som formar synen på vilka som är viktiga här i världen. Utan att man märker det (förutom du då) invaggas medborgarna i att tro att det är så här det ska vara. Värdelöst.

  6. Kul och spännande att du tar dig tid att undersöka och räkna. Gjorde likadant när jag skrev min C-uppsats när jag pluggade, fast då handlade det om kriget i Irak, hur många som fick komma till tals i media från respektive sida. Det borde finns flera vetenskapliga verk som gjort just det du gjort, räknat kvinnor vs män alltså, det kan du nog lätt kolla upp i databaserna vid olika universitet och högskolor runt om i landet.

  7. Ping: Årskrönika 2015 | Freja funderar

Kommentera

