Bokrecension

Den stora matchen

Den stora matchen av Arnaldur Indridason

Den stora matchen

En av mina favoritförfattare. Jag är oerhört förtjust i hans böcker om Erlendur Sveinsson, även när Erlendur inte är med. Det är han i den här boken, men bara i de allra sista raderna. Istället handlar det här om hans mentor, Marion Briem, som varit med perifert i de övriga böckerna. I de böckerna är hon sjuk och pensionerad, här får vi träffa henne mitt i karriären.

Jag gillar att läsa om Island, som jag själv besökte en vecka på 80-talet. Jag och en kompis bussade och tältade runt ön och det är fortfarande en av mina mest speciella resor. Jag hoppas komma dit med ungarna inom de närmsta åren, så de oxå får uppleva sagolandskapet.

Det fascinerar mig att kriminalromaner som de här böckerna ändå lyckas med att få sagoskimret med i berättelsen. Det är som att det inte går att komma ifrån när det gäller Island, inte ens när det handlar om råa och brutala mord. I det här fallet blir det en extra dimension genom att författaren låter det hela utspela sig samtidigt som den beryktade schackmatchen mellan Bobby Fischer (USA) och Boris Spasskij (Sovjetunionen) mitt under det kalla krigets dagar.

Så, jag gillar den här med. Jag gillar att få veta mer om Marion och nu ser jag fram emot en bok med Marion och Erlendur, innan Marion blir gammal och sjuk!

 

 

8 thoughts on “Den stora matchen

  1. Jag antecknar… Har aldrig varit på Island men Husse har och han tyckte det var mycket intressant. Borde kanske antecknas även som resmål…

Kommentera

