Bokrecension

En lönnmördare tar farväl

En lönnmördare tar farväl av Malcolm Mackay

En lönnmördare tar farväl

Det här är andra boken av författaren jag läser och den andra där Callum MacLean är med. Den första gillade jag, ”Lewis Winter måste dö” (recension HÄR), även om jag först inte var redo för sättet författaren skriver på. Nu, i den andra boken, visste jag vad som väntade mig och insåg en bit in i boken att stilen påminner mycket om Ed McBains sätt att skriva, i serien om 87:de. Inte underligt att det tilltalar mig, han är min favorit bland deckarförfattare! Mackay har dock inte kärleksfulla tal till staden Glasgow, vilket var ett stående inslag i böckerna om 87:de (fast till staden Isola, en variant av New York).

I den här boken får vi återigen följa lönnmördare i deras arbete. Det är kort och koncist berättat, inga känslor, det ska gå snabbt och rent, inget stök. Hela boken bygger egentligen på den yrkesstolthet som finns hos lönnmördarna, pistolmännen. De är inga indrivare eller torpeder, de är ensamvargar som går in och gör sitt, så snabbt och enkelt som möjligt och sen ligger de lågt.

Inte ett jobb för alla, verkligen inte. och det är väl tur det…

Jag gillar även den här boken och hoppas få läsa mer!

8 thoughts on “En lönnmördare tar farväl

Kommentera

