Bokrecension

Död mans grepp

Död mans grepp av Peter James

Död mans grepp

Peter James böcker om Roy Grace är sköna och lättlästa, de har ett bra driv i sig, ofta spännande och intressanta intriger, lagomt mycket personligt och, som bonus, ett ständigt bakomliggande mysterium, vad hände egentligen med Roy Grace fru för 10 år sedan?

Jag har tidigare läst och recenserat ”Levande begravd” (HÄR), ”Ett snyggt lik” (HÄR), ”Långt ifrån död” (HÄR), ”Död mans fotspår” (HÄR), ”Den enes död” (HÄR) och ”Död som du” (HÄR). 

I de första fyra böckerna retade jag mig på att de alltid följde samma upplägg, som slutar i dramatiska vändningar i andlöst tempo allra sist i boken. Ofta med ganska klantiga beslut av huvudpersonen, men som ändå slutar bra. Spännande i den första boken, men gradvis mer och mer irriterande för varje bok jag läste. Det har nog författaren (eller hans redaktör) insett själv, för han följer det inte lika slaviskt längre. Även i den här boken avslutas allt i ett rasande tempo, men det beror inte på klantigt polisarbete, tack för det. 

I den här boken kommer vi närmre lösningen på vad som hänt Roy Graces fru, men inte riktigt hela vägen, så det blir till att läsa nästa bok i serien oxå. Fast det hade jag gjort ändå…

8 thoughts on “Död mans grepp

  1. Ja man kan tröttna på aldrig så bra författare som upprepar sig själv. Vet inte om det är rättvist att nämna Mons Kallentoft som ett exempel men hans speciella dialoger kändes mest intressanta i de första böckerna.

  2. Vissa författare kör samma race bok in å bok ut, i vissa fall lyckas de bra å böckerna är läsvärda, har vad jag vet bara läst Levande begravd och eftersom jag minns lär jag ha tyckt boken var okey.

  3. Hej Freja …vilken dag var det du skulle komma? fått nytt schema så jag ville kolla datumet 🙂 kan ju knappt missa att ses kramen

    • 14-15 november! Jag sitter i möte 930-18 på lördagen, så jag kan träffas före eller efter det. På söndagen sitter jag på möte från morgonen tills tåget går hem, så där kanske det bara finns en kort stund på stationen…

  4. Jag har faktiskt kommit igång lite på min tegelsten… Längtar dock efter dom andra böckerna som ligger och väntar. Funderar på att ge upp, men nej! Jag SKA klara av det! 🙂

Kommentera

