Bokrecension

Svartvinter

Svartvinter av Marianne Cedervall

Svartvinter

På den gamla goda tiden, när jag var med i Bloggdala bokcirkel och fick besöka vårt lilla byatorg en gång i månaden, så läste vi en gång föregångaren till den här boken, ”Svinhugg”, den recenserade jag HÄR. Jag gillade den och såg fram emot att läsa följande böcker, och nu har jag läst den andra boken i serien.

Jodå, den är – OK. Jag tycker inte den är lika bra som i ettan, det är inte lika dramatiskt och drastiskt, inte alls lika mycket deckarhistoria över den, trots mördade och försvunna barn. Den delen av berättelsen griper inte riktigt tag i mig. Jag uppskattar dock miljöbeskrivningarna, även om jag tycker att invånarna i samhället är väl stereotypiskt norrländska. det tänkte jag inte om personerna i förra boken, som utspelade sig på Visby. Om det faktiskt är skillnad mellan böckerna, eller om jag har lättare att känna igen när Norrland beskrivs stereotypiskt än nä andra delar av Sverige gör det ska jag låta vara osagt.

En sak jag tänkte på när jag läste boken är att egentligen är det här samma sorts bok som ”Fiskar ändrar riktning i kallt vatten” (recension HÄR) och den tyckte jag inte alls om, varför gillar jag då den här? Jag tror att det beror på tonen i boken. den här är ganska hård, inte alls lika mild och smörig som ”Fiskar…”, och jag gillar det lite brutala och råa i berättandet.

Jag har de två följande böckerna liggande här hemma, men de får rycka upp sig lite och mer vara som den första boken än den här andra om jag ska läsa nått mer i serien efter dem…

6 thoughts on “Svartvinter

  1. Häller med om att det är något i tonen i boken. Det är inte så kluriga historier men damerna är intressanta och det är en skön stämning i berättelsen. Jag kommer definitivt att läsa fler av Cedervalls böcker.

  2. Härligt att du orkar med böcker & jag borde men gör det inte den förbaskade smärtan tar liksom över allt jag vill göra ..men jag kämpar på 🙂 kram ha en fin dag

  3. Jag måste verkligen ta tag i mitt läsande nu snart… Har många böcker som ligger på vänt, men har fastnat i en tegelsten som jag trodde skulle vara bättre än vad den är…

Kommentera

