Bokrecension

Flyktpunkten

Flyktpunkten av Val McDermid

Flyktpunkten

Jag gillar Val McDermids sätt att skriva, jag fastnade när hon skrev en serie om privatdetektiven Kate Brannigan och sen har jag älskat att läsa hennes andra serie, om polispsykologen Tony Hill och polisen Carol Jordan. Emellanåt skriver hon även fristående böcker och det här är en sån.

Under hela boken läser jag och tycker att det är en OK berättelse, en intressant intrig, men det lyfter inte riktigt. Det puttrar på i ett långsamt tempo och jag har oerhört svårt för att huvudpersonen, som borde ha enorm brådska att få fallet löst, är så omständlig i sina vittnesmål.

Den är väl sisådär, tänker jag när jag närmar mig slutet, ett gott hantverk, men ändå rätt medioker bok, inte i klass med de andra av henne jag läst. Men sen kommer slutet! Och vilket slut sen. På bara några få meningar vänds hela boken upp och ner! Jag blir överraskad, paff och nöjd. Så, precis så, ska en bok avslutas!

10 thoughts on “Flyktpunkten

Kommentera

