Bokrecension

Dödens bok

Dödens bok av Reginald Hill

Dödens bok

Jag brukar med stor förtjusning läsa böckerna om Dalziel och Pascoe, det är klassisk brittisk deckartradition, men den här var en besvikelse, på samma sätt som ”De dödas samtal” (HÄR). Inte så konstigt kanske, den här hör tätt samman med den, det är som en direkt fortsättning på brottet i den förta, som faktiskt inte löstes helt korrekt.

Vissa delar i den här är bra, några mycket bra, men några är allt för tillgjort intellektuella för att jag ska orka ta till mig det. Det är långa partier jag bara skummar igenom för att komma vidare i boken. Om jag inte gjort det skulle jag blivit så irriterad att jag aldrig läst färdigt. Synd när det är en författare jag tidigare varit väldigt förtjust i. Reignald Hill dog 2013, så några nya böcker kommer inte. Det som händer nu är att böcker, som av olika anledningar inte tidigare översatts till svenska, nu ges ut. Säkert en av anledningarna till att jag inte gillat de två senaste, de har inte översatts eftersom de inte håller samma kvalitet, men nu vill förlaget mjölka ut det mesta av författarens namn.

Trist, för det gör att författarens anseende sjunker hos mig, men samtidigt så är en dålig Reginald Hill ändå mycket bättre än de flesta andra författare, så det är ändå kul att läsa hans böcker!

9 thoughts on “Dödens bok

  1. Tråkigt när man inte gillar en bok som man tror på, men alla kan kanske inte hålla samma nivå! Jag läser hellre romaner än deckare men det är samma där, ibland blir jag besviken på en författare jag brukar gilla!
    Ha en skön kväll!

  2. Det är ju så att även om ens favoritförfattare skriver en, två dåliga böcker så läser man ändå nästa bok eftersom de tidigare varit bra.
    Jag har läst några böcker nu i år där första boken varit så jäkla bra och efterföljaren bara är ”jaha”, som exempelvis Flyga drake av Khaled Hosseini och efterföljaren Och bergen svarade.

  3. Ja någons dödens bok lär jag inte läsa just nu. Du som är proffs på böcker, har du läst eller hört något om Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker? En kompis som tipsade om att den var så bra.
    Ja det var tufft att vara tillbaka på sjukhuset. Förstår att det var samma sak för dig. Så många minnen som bara dök upp… Fick i alla fall mitt svar från mammografi nidag och allt var ok så det var skönt 🙂
    Må så gott! Kram

    • Nej, känner inte till den. Men jag läser ju mest amerikanska och brittiska deckare, det där låter inte som att det är någon sån bok… Tur att din mammografi gick bra, då slipper du kanske återvända till sjukhuset på ett tag!

  4. Det blir säkert som milennium tillslut, går det bara att sälja så återuppstår Daizel och Pascoe med en ny författare. Vi råkade bara hitta ett halvfärdigt manuskript öööööh
    Mankel hade i alla fall vett att säga ifrån.

  5. God förmiddag Freja …..hoppas allt är bra med dig och att du kan göra vad du vill denna soliga dag 🙂 ta hand om dig kramen

    Evas blogg

Kommentera

