Bokrecension

Gården

Gården av Simon Beckett

Gården

Nu har jag läst en minotaurbok igen, lika glad varje gång och alltid lika högt ställda förväntningar. Det här är mer en thriller än en deckare och den är lika välskriven som alla böcker minotaur ger ut, även om den inte riktigt passar mig. Jag har tidigare läst Becketts fyra böcker om rättsantropologen David Hunter och gillad dem. Den här boken är fristående och handlar om helt andra personer.

Det är två parallella historier i boken. Dels vad som händer huvudpersonen just nu, och dels tillbaka blickar på vad som satt honom i den här situationen. Intrigen är bra, berättelsen flyter på, men det går i ett alldeles för långsamt tempo för mig, och det som jag gissar ska vara suggestiva skräckinslag gör mig inte det minsta rädd. 

Ett bra språk och intressanta personer räddar boken, men om Becket skriver något igen hoppas jag han återgår till David Hunter…

9 thoughts on “Gården

Kommentera

