Barn / Frejigt / Katter / Trädgård

Rapport från soffan

Jaha, förkyld. Igen. Det blir ännu mindre gjort än när jag ”bara” är sjuk i utmattningsdepression…

Så vad händer här hemma när jag nästan inte orkar masa mig upp ur soffan?

En höstpromenad med katt i trädgården… Med vår bengal kan vi gå ut utan koppel, för hon vill ha sällskap och sticker inte ifrån oss. Här kollar hon in häcken…

IMGP6744rev

…och här den nyplanterade delen av gräsmattan, där Frejafjäll en gång låg.

IMGP6756rev

Humlerestaurangen som vi planterade i fjol har inte tagit sig så bra i år, men eftersom inga humlor flyttade in i Humleby den här sommaren så har vi inte engagerat oss så mycket. Men så här på höstkanten lyckades i alla fall bolltisteln få till en blomma… HÄR kan du se lite av hur det såg ut förra sommaren.IMGP6769rev

I går lagade jag middag, det har inte hänt så ofta sen jag blev sjuk. Eftersom jag har hjärnmos fixar jag inte att följa recept, så det blev en kylskåpsrensningsgryta: älgkött, potatis, morötter, äpple, lök, krossade tomater, buljong, soya, sweet chilli sauce, senap, honung, franska örter, vitlök, chilipulver, svartpeppar och salt. Två timmar i lergryta i ugnen, runda av med creme fraiche. Familjen var skeptisk men jag var nöjd och tyckte det var supergott! Kryddstarkt, lent och sött på en och samma gång. Och fatta hur privilegierad jag är som hittar älgkött vid en raid i kyl och frys!

20151007 gryta

Det var visst norrsken igår oxå, lite överallt i Sverige. Jag är inte så imponerad av det. Mest för att jag när jag var ung läste mängder av böcker och någon enstaka gång fanns det med norrsken i berättelsen. Det beskrevs alltid som ett färggrannt skådespel, som ett fyrverkeri, som böljade fram över himlen. Jag önskade alltid att jag skulle få se ett sådant, det verkade så magiskt. Så tänk hur besviken jag blev när jag insåg att de där gröna skyarna som jag så ofta såg på himlen i min barndomsby var – norrsken… 

Dottern lånade i alla fall med sig min kamera och försökte experimentera fram en inställning där norrskenet syntes. Det gick väl sisådär, ytterligare en anledning till att jag verkligen måste lära mig använda kameran bättre… Det här är den bästa av alla bilderna…

IMGP6807rev

Nej, då gillar jag färgexplosionen och fyrverkeriet som dottern lyckades fixa i mitt hår betydligt bättre! Efter att ha varit sjukskriven i ett och ett halvt år är min ekonomi i botten, så någon frissa har jag inte längre råd att gå till. Tur att vi har lite roliga färger hemma sen tidigare, och att jag har en händig och konstnärlig dotter:

IMGP6835rev IMGP6837rev

17 thoughts on “Rapport från soffan

  1. Just sådana grytor som man mixar ihop allt i tycker jag blir väldigt goda! Så recept är inte alltid nödvändiga.

    Vilken härligt färgglad kalufs du har. Önskar att jag vore lite modigare…

  2. Snyggt med färgerna i håret! Jag fick aldrig syn på nåt norrsken mellan molnen men har sett foton från FB-vänner och det är ju väldigt spektakulärt.
    Vi hade väsentligt färre insekter i trädgården denna sommar men av nån anledning kom det riktigt många humlor så småningom. Jag har inte testat med insektshotell men kanske prövar jag nästa sommar.

  3. Norrsken kan vara en mäktig upplevelse. Ditt hår blev riktigt coolt 🙂 gillar färgerna. Grytan lät som något jag kunde gjort 🙂 Trist att Du är förkyld å sämre mående. Krya på kram

  4. Norrsken ja det skulle jag vilja se 🙂 men kanske nån gång i framtiden 🙂 fint i håret lite av var o precis du Freja me like 🙂 ta hand om dig kram

  5. God helg og så håper jeg det minker på forkjølelse og at energinivået stiger.
    Flott farger 🙂
    Klem 🙂

  6. Det är samma här, diagnosen ”utmattningsdepression” Ibland kommer jag i kläderna vid 14, vissa dagar glömmer jag borsta håret osv. känner så igen mig i din beskrivning…

Kommentera

