Bokrecension / Kaosutmaningen

Sandmannen

Sandmannen av Lars Kepler

Sandmannen

Det här är den fjärde boken om polisen Joona Linna och den fjärde jag läser. Jag har tidigare recenserats författarnas bok ”Eldvittnet” HÄR, och jag tycker ungefär lika den här gången, författarna kan helt klart hantverket, de förstår dramaturgin i en deckare, de kan konsten att hela tiden hålla ett högt tempo. De behandlar även språket på ett bra sätt, det är lättläst utan att vara enkelt. Inte den bästa deckare jag läst, men absolut inte heller den sämsta.

Det jag kan tycka är orealistiskt i den här är att de använder sig av en undercoverpolis, som just när det här sker är ganska skör och sårbar, men sätts in i ett sammanhang där mental styrka är den viktigaste egenskapen. Utan skydd, utan kontaktmöjligheter, och med en risk att bli fast för gott. Det känns som ett helt vansinnigt beslut, och jag kan tycka att det även är det, eftersom det leder till flera människors död, inte bara till upplösning av fallet.

Så, inte den bästa, inte den sämsta, jag fortsätter läsa Kepler som tidsfördriv… 

Med den här stryker jag punkt 2 på Kaoslistan: Läs en bok vari det inte finns någon telefon, eftersom där undercoverpolisen befinner sig finns ingen telefon, och det är en stor del av bokens handling.

10 thoughts on “Sandmannen

  1. Ikke så veldig begeistret for Kepler, men det er slett ikke de verste krim-bøkene jeg har lest.
    Klem og pass på deg 🙂

  2. Jag har bara läst den första, kämpar på med mitt beslut att bara läsa en bok av varje författare (med vissa dispenser). Men shit happens även i verkligheten. Om jag ser tillbaka på mina arbetsplatser så har fel person på fel plats inte varit speciellt ovanligt. Ofta pga att det inte fanns någon annan…

  3. Problemet är nog ofta att man måste ha en del orealism för att bygga en bra story. Hörde en intervju med en författare om det i veckan. Storyn går liksom först, sen hur bra det lyckas är ju en annan sak.

  4. God morgon ..hur har du det? bra hoppas jag för nu är hösten här o det gillar du det vet jag 🙂 rätt skönt faktiskt ha en fin dag kramen

  5. Jag läste de första två böckerna av Kepler-paret. Handlingen är sådär tycker jag, men jag blir så imponerad av deras sätt att skriva. Snyggt hantverk helt enkelt. Inte bara det att man hela tiden vill framåt i boken, jag gillar att läsa för att få läsa deras formuleringar.

Kommentera

