Bokrecension

Svindlaren

Svindlaren av John Grisham

Svindlaren

Det var ett tag sedan jag läste nått av Grisham, men jag minns att de brukar följa samma mönster. Ung, nyutexaminerad advokat ger sig blåögd in i arbetet men inser snart hur korrupt systemet är, tar upp kampen och lyckas på ett eller annat sätt få massor av pengar från något storföretag… Välskrivna, spännande och med en känsla av att det faktiskt ser ut så här i USA. Den här börjar helt annorlunda, så jag tänkte att han bytt koncept. Här sitter den (visserligen rätt unga och nyutexaminerade) advokaten i fängelse, oskyldigt dömd (förstås), vilket var ett helt nytt grepp.

Men, så småningom känns grundintrigen bekant, det känns ganska mycket som en av hans allra första böcker, Firman. Inget fel med det alls, jag gillade Firman och jag gillade den här, fast jag hade gärna blivit liiite överraskad i alla fall…

6 thoughts on “Svindlaren

  1. Jag har läst en hel del av hans böcker, men det var ett tag sen. Håller med dig om att händelseförloppet är väldigt lika i dom flesta. Men så är det med många författare… 🙂

Kommentera

