Bokrecension / Kaosutmaningen

Sista paret ut

Sista paret ut av Arne Dahl

Sista paret ut

 

Det här är den fjärde och tydligen sista boken i serien om OPCOP, EUs egen (hemliga) polisstyrka. Jag har läst de tidigare och gillat dem, och jag har även läst alla böckerna i den föregående serien om A-gruppen, en specialstyrka inom den svenska polismakten. Jag gillar de här böckerna, mest för att de kombinerar kraftig samhällskritik med deckarhistorier. Det blir lättare att ta till sig kritiken i skönlitterär form, och sen är det upp till mig som läsare ocm jag vill fortsätta forska efter fakta.

Nackdelen är att det kräver att du är alert och förstår alla vindlingar och snårigheter i berättelsen, som ofta spänner sig över nästan hela världen. I den här boken hoppar berättelsen mellan flera olika ställen i Europa, Sydamerika, USA och Asien, det är många namn att hålla reda på och ännu fler trådar att försöka knyta ihop.

Som vanligt hos den här författaren håller intrigen mycket hög klass och det är spännande från första till sista sidan. Obehagligt men inte otroligt, tyvärr. Med min moshjärna blir det svårt att hänga med i alla svängar, och särskilt när personerna ibland omnämns med efternamn och ibland med förnamn…

Trots moshjärnan tog jag mig igenom, gillade den och undrar nu vad som ska bli nästa steg i författarens karriär. En serie om en världspolis kanske?

Eftersom alla i den här boken ständigt är på resande fot, kors och tvärs över världen så stryker jag nu punkt 22. Läs en bok om att resa i Kaosutmaningen.

10 thoughts on “Sista paret ut

  1. På något sätt kräver jag tt få ut mer av en deckare än bara vem som mördade vem. Samhällskritik är bra att väva in. Läst både GW och dom äkta Beck-historierna fast det var länge sen.

  2. Såg honom på TV i veckan och kunde för mitt liv inte komma på vem han var, nu vet jag!
    Har till och med läst några av hans böcker! 🙂

Kommentera

