Barn / Frejigt / Katter

Blodmåne

Jaha, häromdagen var det supermåne, fullmåne och blodmåne samtidigt… Supermåne är att månen är en aning närmre än jorden än vanligt och av någon optisk villa upplevs som mycket närmre, större, än vad det egentligen är. Det syntes inte så mycket av här där jag bor… Blodmåne uppstår vid en månförmörkelse, jorden passerar mellan solen och månen, och istället för att bli helt mörk så belyses månen av solstrålar som passerat jordens atmosfär, och därmed färgas månen blodröd.

Jag är inte så intresserad av rymden, och är rätt blasé inför det som blåses upp som spektakulärt och fantastiskt. Till exempel norrsken, som ofta beskrivs som färgexplosioner och fyrverkerier. Så småningom har jag förstått att det är de där gröna skyarna som drog över himlen titt som tätt när jag växte upp… Jag tänkte mig istället en lugn och skön natt, eftersom jag skulle upp för att åka till sjukhus för en lungröntgen på förmiddagen, och sen hem till en kompis för att författa en debattartikel och ett brev om att stötta nyanlända som skulle gå till olika företagare i trakten. Huvud och kropp måste alltså vara pigga och alerta.

Sagt och gjort. jag gick och la mig vid 00.00. 00.30 fick dottern en panikångest attack, som förstås engagerade mig och min man, så sömnen kom av sig rejält. Det tog ungefär en timme, sen var allt lugnt igen. Till klockan 02.00, när sonen dök upp i mitt rum. Han hade tydligen inte gått och lagt sig än, eftersom han först skulle läsa ut en bok som han hade i läxa. och NU ville han veta allt om superblodmånen. Han stack ut en sväng, barfota, kom in igen och hade inte sett nått särskilt, så jag googlade och han bestämde sig för att gå upp 4.30 och kolla då. Försökte somna om igen…

02.30 var sonen uppe igen. Abyn hade smitit in på hans rum och vänt upp och ner på det, så nu slängde sonen in abyn till mig istället. Abyn var helt klart mångalen. Han spann som en båtmotor, högt och intensivt, kramade med sina klor där han kom åt på mig, och började även smågnaga på mitt kött… Jag gick upp, kollade så han hade mat, vilket han hade, men han kunde inte komma till ro. Vilket påverkade burman, som annars sover i min famn som en stock hela natten. Burman gick upp och kollade abyn, kröp ner igen, upp och kolla, ner igen…

Så höll det på till 4.30 när sonen studsade upp och in till mig, för att låna min kamera… Han stack ut, smällde i dörren, var ute en stund, kom in med samma smällande dörr, in till mig, ville ha det andra objektivet. På med lampan, byta objektiv, av med lampan, ut med sonen, smäll i dörren. Tyst några minuter, sen in med sonen, smäll i dörren och dags för fotovisning! Eftersom han var barfota orkade han inte fixa med stativet, så resultatet var två ganska oskarpa, men tydligt röda månbilder… Puh, försöka sova igen…

Lite lugnare i kattracet, burman tröttnade på att kolla in abyn, och abyn slutade gnaga, nöjde sig med att spinna och krama…

06.00 mannen uppe, ville prata om dottern och hur hon mådde, så jag fick piggna till och sen var dagen igång… Jag kan säga att jag var rätt förvirrad både vid röntgen och hemma hos kompisen, och så mycket debattartikel och brev blev det inte. Hela eftermiddagen försvann i ett dis, och i natt har jag sovit säkert tolv timmar…

Och allt jag fick var det här fotot…

IMGP6759rev

18 thoughts on “Blodmåne

  1. Det var verkligen en krävande natt på många vis! Jag råkade vakna till av mig själv och gick upp och tittade på månen. Konstaterade att den var vackert röd och sedan blev det sängen. Jag är inte heller någon fantast…

  2. God morgon ….men vilken natt ja så blir det i bland, skönt att det blev bättre med dottern, ja du jag orkade inte gå upp men min bror fick några fina bilder & du lyckades ju oxå ser jag det lilla är bättre än inget 😉 hoppas allt är bra å dagen blir lugnt kramen

    Evas blogg

  3. Ingen natt jag avundas dig. Fy, jag hade nog blivit väldigt arg om min son störde mig på det sättet mitt i natten… Jag orkade inte heller hetsa upp mig över månen, utan sov som vanligt. Visste ju att jag skulle få se en himla massa foton på fenomenet i efterhand : )

  4. Bra bild du fick, var uppe före 5 för ett toabesök och såg ”Blodmånen” men orkade inte pallra mig ut för att fota den 😉 Ingen lugn natt du fick, hoppas att röntgen var positiv =)

  5. Bra bild du fick, var uppe före 5 för ett toabesök och såg ”Blodmånen” men orkade inte pallra mig ut för att fota den 😉 Ingen lugn natt du fick, hoppas att röntgen var positiv =)

Kommentera

