Bokrecension / Kaosutmaningen

Tjockare än vatten

Tjockare än vatten av Carin Gerhardsson

Tjockare än vatten

 

Det här är den sjunde delen av Hammarbyserien och den sjunde jag läser. I stort gillar jag de här böckerna, de är på en lagom nivå. Genomtänkta intriger och intressanta personer som är med. Dessutom brukar de ha parallella berättelser som löper genom flera av böckerna, så även här. Jag, som läser alla böckerna och i ordning, gillar det, men jag kan tänka att det är förvirrande för den som läser en av böckerna mitt i serien.

Jag gillar även den här, den har olika delar i sig som går tillsammans och isär och det gör att jag som läsare får klura på hur allt hänger ihop, det är verkligen inte alldeles självklart. En lagom bok att läsa när hjärnan är mos, men du ändå vill få förströelse för stunden.

Som kattägare måste jag dock protestera lite. I ett moment ska en person fånga en katt. En stallkatt, som kanske inte är alldeles van vid människor, ingen innekatt som mina små bortklemade pälsbollar. Katten lockas med mat, in i en ryggsäck, som sedan stängs och bärs iväg. Och katten är tyst och stilla och äter… Den som skrivit det känns inte så väldigt bekant med katter. Mat går aldrig före en katts integritet, hur hungrig den än är. Inte ens mina katter, som är vana att åka i bur, och självmant går in i den, skulle vara tysta och stilla om jag lurade in dem i en mörk ryggsäck, ställde den rätt och bar iväg med den. Det skulle krafsas och kanske ylas inifrån den direkt.

Men det är nog bara sådana som jag, crazy cat ladies, som reagerar på det absurda i den handlingen. Och, egentligen, utan att spoila för mycket, sådana som oss borde egentligen inte läsa den här boken, men jag är en hårdhudad crazy cat lady, så jag gjorde det ändå… Och gillade den rätt mycket, även om den här, som allt för många svenska deckare, behövde gå tjugo år bakåt i tiden för en del av sin historia…

Med den här boken stryker jag punkt 24: Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn i Kaosutmaningen. Även om barnet hunnit bli vuxen i nutid, så är det fortfarande ett barn i de historiska återblickarna. Ja, egentligen två föräldralösa barn, så jag kan stryka den här punkten med dubbla streck…

9 thoughts on “Tjockare än vatten

  1. Jag gillar verkligen den serien och har läst alla böckerna. Men som före detta kattägare så förstår jag precis vad du menar. Så beter sig ingen katt.

  2. Freja, om du undrar varför jag inte kommenterar dina recensioner så är det därför att jag aldrig läser sådana. Varken dina eller andras. Jag vill läsa böcker och få min egen uppfattning! 🙂

    Men jag hoppas du visar månbilderna!
    Ha det gott!

Kommentera

