Bokrecension

Revolutionens barn

Revolutionens barn av Peter Robinsson

Revolutionens barn

En ny bok från minotaurförlag, det är samma lycka varje gång! Här är det Alan Banks som är huvudfigur, en av mina favoriter. Han kommer snart på TV igen, men jag tycker inte de valt rätt skådis för att vara Banks, jag har redan min bild av hur han ser ut, och då stämmer det inte. De bästa filmerna av böcker är de som sker i mitt eget huvud när jag läser dem, det är sällan en filmatisering eller TV-serie klarar av att leva upp till det!

Jag är inte alldeles förtjust i upplägget av den här boken, eftersom den gör det jag tycker så illa om, låter rötterna till brottet ligga 40 år bakåt i tiden. Författaren lyckas ändå knyta ihop det bra, i och med att det är en händelse i nutid som utlöser det som varit dolt i 40 år, det känns i alla fall någotsånär logiskt.

Dock, brittiska deckare är det bästa jag vet och förlaget minotur har en förmåga att hitta de författare som skriver precis som jag vill att det ska skrivas. Bra miljöbeskrivningar, trovärdiga personporträtt, många trådar, lagom mycket privatliv, väl underbyggd intrig och spänning som håller genom hela boken.

Det här är inget undantag, en bok att njuta av, jag kan bortse från det lite långsökta i det historiska!

8 thoughts on “Revolutionens barn

  1. Den inre bild som man skapar under läsningens gång får sig ofta en törn när det blir en filmatisering. Ibland stämmer det bra men långtifrån alltid!

  2. Ja du jag måste oxå läsa mina som ligger här …att läsa är skönt men du känner ju mig helst på stranden på semestern hi hi ha en fin dag kramen

  3. Håller med dig om att man får en bild i huvudet av personerna i en bok o kan bli så besviken när man ser det filmatiserat. Tänk om du hade fått göra rollbesättningen o regi.
    Låter väl kul?
    ha de Fia

Kommentera

