Frejigt / Trädgård

Skördetid!

Jag är dålig på att skörda, jag låter det mesta gå till fåglarna. När jag var liten så var det alltid saker som skulle plockas och samlas, syltas, saftas, förvällas, rökas, lagras, torkas och konserveras. Jag var en urusel bärplockare (ytterligare en ångestfylld sak med skogen, läs mer HÄR), vilket fick sin förklaring när jag som vuxen upptäckte att jag är gravt färgblind. Inte så lätt att se röda bär bland gröna buskar då… Jag var bättre på att plocka murklor, men då störde det mitt plantsättande eftersom det var på skogshyggena jag skulle plantera som murklorna växte. Jag gick ut med en korg full med plant och kom tillbaka med en korg full av murklor…

Trädgården är inte fullt lika ångestfylld som skogen, så om jag orkar kanske jag tar hand om något av det här i alla fall….

IMGP6647rev

Rabarberna går att skörda för tredje gången i år… Önskar jag orkade koka marmelad av den, men den får bli paj istället, det är enklare.
IMGP6621rev IMGP6650revEn buske med röda vinbär ger ändå rejält med vinbär när de växer så här frodigt. Där har dottern skördat för att ha till hemkunskapen i skolan där hon kokade sylt av dem. Väldigt god sylt, med mycket socker…
IMGP6651rev

Två buskar med svarta vinbär ger, i motsats till de röda, nästan inget alls när det växer så här lite på dem. Men jag var till mitt föräldrahem för en vecka sedan och banade mig väg till mammas fina buskar och plockade med några lite till en vän. Jag hoppas få smaka svartvinbärssaft nästa gång jag besöker henne, själv orkar jag varken safta eller sylta.

12 thoughts on “Skördetid!

  1. Min mamma hade en massa vinbärsbuskar… mest svarta, men också röda och en vit. De vita bären åt vi som de var som godis, men de svarta och röda kokade mamma saft av. Vi hade så mycket att folk fick komma och plocka hinkvis. Det var ett himla sjå att ta hand om alla bären.
    Ha en skön helg!

  2. Det är smart att ta hand om allt vad naturen bjuder på och hösten är tiden då man ”ser om sitt hem” inför vintern. Jepp! Men om man inte har tid (eller orkar) så överlever man ju ändå i våra tider. Tack och lov. Så … någon mer än jag, kanske, som är glad över att det finns andra som plockar, syltar och saftar för att sälja?

  3. God morgon …ja du jag äter dock mina tomater från balkongen men det är allt annars har jag ju inget mer , men du har ju gott om det o visst blir det inte alltid så att man tar tillvara på det heller ….vackra höst bilder ha en fin dag kram

  4. Det var likadant hemma hos oss, allt skulle tas hand om bli sylt, gele och saft. Mamma gjorde all julmat själv som korv leverpastej och rökt tunga (bläähhh) Jag plockar bara svamp och bär in i munnen och mina barnbarn rensar min stora hallonhäck med hjälp av koltrastarna 😉 Förstår att det inte var lätt att hitta bär om du var färgblind 😉 Ha en härlig helg =)

  5. Jag e lite av en ”vartannat-års-syltare -o inläggare” hehehe Men har kokat rabarberchutney i år i alla fall.
    ha de Fia

Kommentera

