Bokrecension / Kaosutmaningen

Jaktmark

Jaktmark av Helene Tursten

Jag brukar sluka Turstens böcker om Irene Huss, men det här är en ny bekantskap, polisen Embla Nyström. Jag har läst en novell där hon var med, men nu verkar hon ska få sin egen serie, och det verkar dessutom som att det skrivs för att filmas oxå. Det vet jag inte riktigt vad jag tycker om, ofta brukar det märkas i manus, det är förenklade intriger och dialoger, mindre saker händer i någons tankar och mer måste sägas. Men tack och lov upptäckte jag inget sådant när jag läser den.

Den utspelas i älgskog i jakttider, och eftersom jag visserligen inte jagar själv, men är uppvuxen i en jägarfamilj och dessutom är en habil skytt (brons i skolSM som ung) så kändes mycket av den delen bekant. Förutom att det först beskrevs som att det skulle vara drevjakt, men sen blev det visst passjakt ändå… Drevjakt har aldrig förekommit där jag lever, så passjakten kände jag bättre igen, men det stack lite i min logik att det benämndes som drev först…

Ja, ja, småsaker! I övrigt är det en spännande historia, fast tyvärr baseras den på ett motiv som ligger typ 30 år bakåt i tiden. Det är lite av min käpphäst, att jag inte riktigt kan tro på den sortens motiv. Att någon ska gå och gro på hämnd så länge, det stämmer inte med verkligheten för mig. Författaren ska ändå ha eloge för att hon gör ett försök att förklara varför det tagit så lång tid att hämnas, de flesta författare ser det snarare som helt naturligt att någon kan gå och dra på hämnden i ett helt liv…

Sen tänker jag att stackars Embla måste vara extremt ensam och kontaktsökande (fast hon inte alls framställs så) för att falla för den hon faller för, men alla har vi olika preferenser. Jag skulle sprungit åt andra hållet, jag…

Annars, en bra intrig, väl uppbyggd, med spännande personer och fina miljöbeskrivningar, jag vill gärna läsa mer om Embla!

Så stryker jag punkt 27 i Kaosutmaningen, Läs en bok med en hund i. Inte bara en hund, utan tre. Och en av dem är dessutom i min absoluta favoritras!

9 thoughts on “Jaktmark

  1. Jag är inte så förtjust i Irene Huss. Kanske är denna nya personen polisen Embla Nyström en bättre bekantskap? Jag har ju en boklista med böcker Du skrivit om som biblioteket ska få hjälpa mig med 🙂

  2. God morgon vännen ,,,,,ja du att inte få ligga på sidan är väldigt frustrerande men vad gör man? :/ men den dagen kommer …..Irene Huss gillar jag 🙂 hoppas du har det bra å får en skön dag kramen å mys på med katterna för mig med 😉

Kommentera

