Bokrecension

I maktens skugga

I maktens skugga av Viveca Sten

 

Jag erkänner, det är så skönt att få läsa inom min bekvämlighetszon. Deckare, de går fortfarande hur lätt som helst att läsa, medan andra böcker somnar jag av… så, jag får finna mig i en återgång till gamla vanor i väntan på att orken att läsa som förr ska komma tillbaka igen!

Det här är den sjunde boken i serien om Sandhamn, och jag har tidigare recenserat I stundens hetta (HÄR) och I farans riktning (HÄR). När jag läser mina tidigare recensioner kan jag bara hålla med. Det här är ett bra hantverk, en standarddeckare, lättläst och inga större överraskningar. Spänningsmoment, oväntade vändningar och allt knyts ihop i slutet. Föredömligt lite om polisernas hemliv, ändå så pass mycket att jag får en känsla för vilka de är, precis som jag vill att det ska vara.

Det enda som retar mig lite är att författaren använder sig av greppet att låta motivet komma från relativt långt bort i tid. Jag tycker visserligen det kan vara intressant, men det är inte så trovärdigt alla gånger och det används definitivt alldeles för ofta, särskilt i svenska deckare!

En passande bok för mig som behöver träna upp min läsning igen, en sån här bok tröttar inte ut hjärnan, men den tråkar inte heller ut mig, så jag lyckas hålla mig vaken och pigg genom hela boken!

12 thoughts on “I maktens skugga

  1. Jag har faktiskt inte läst något av henne. Men du, varför inte prova min kortroman om du behöver öva upp läsförmågan igen? Det finns både på bibliotek och hos alla nätbokhandlare: Ur jord är de komna.

  2. Härligt med böcker , och naturligtvis ska man trivas och tycka om boken.
    Nu ska jag kika in i din bloggväns blogg. Titta in i din länk ”Här”
    Ha det gott och kramiz

Kommentera

