Bokrecension

Kautokeino, en blodig kniv

Kautokeino, en blodig kniv av Lars Pettersson

Kautokeino, en blodig kniv

Ännu en bok som jag köpt efter att ha läst om den på en bokblogg. Jag hade aldrig hört talas vare sig om boken eller om författaren, och skulle nog inte valt den om inte det jag läste gjorde mig nyfiken. Det här är den typ av böcker jag brukar gilla, men jag håller mig helst till författare jag känner till och litar på. Eftersom just deckare är en populär genre bland läsare finns det en hel del böcker inom området som inte alls fyller mina krav på intrig, personbeskrivningar, spänningsmoment och överraskning.

Till en början hade jag svårt att komma in i boken. Det är nått med tilltalet och språket. Kortfattat, lakoniskt, nästan känslokallt.

Men sen drabbades jag av nostalgi, när jag insåg var jag hört den sortens berättande förr. När jag var liten och bodde halvvägs i fjällen, halvvägs i skogen, med långa kyliga vintrar och med människor som aldrig bott någon annan stans i hela sitt liv. Som min pappa, som precis flyttat till servicehem, 91 år gammal. Det är det andra stället han bor på i hela sitt liv… Själv hade jag bott på över tio ställen och fem orter innan jag fyllde 25…

Nu ska inte jag säga att jag på något sätt är bekant med den natur, klimat och kultur som beskrivs i den här boken. För trots min uppväxt i likartad miljö så bor jag ändå lika långt från det här som jag bor från Skåne, och jag känner mig verkligen inte nostalgisk över berättelser från Skåne… Men ändå, det där med att snö finns i så många former, hur kyla känns mot hud, att andas i minus 40, sättet folk pratar på. Det är bekant och det är så otroligt bra tolkat i boken, utan åthävor eller pekpinnar, utan bara rakt upp och ner, precis som mina minnen av det är.

Till det kommer att jag har sameblod i mig. Eftersom det är en sån skam där jag kommer ifrån så har det alltid varit något som ingen varken velat eller fått prata om. Jag är till en 16-del same, och på grund av svenskars syn på samer är det en kultur som helt förvägrats mig. Att då få läsa om den så naturligt beskriven som den är i den här boken, som en del av handlingen, gör mig glad!

Så, efter de första sidornas tillvänjning till berättarstilen slukade jag den, och kollade sen direkt på Bokus om författaren skrivit någon mer bok, och så åkte den rakt ner i varukorgen!

Rekommenderas verkligen!

18 thoughts on “Kautokeino, en blodig kniv

  1. Tack för tipset! Härligt när man fastnar för en bok som från början inte alls verkade lovande. Jag gör en anteckning om den 🙂 Själv hämtade jag ”Kvinnan på tåget” som har fått bra recensioner…

  2. Blev nyfiken på boken måste jag säga =) Våra samer är vårt lands indianer…..överkörda, barnen tvingades till skolor långt från föräldrar för att indoktrineras i ”vårt” samhälle, tro och sätt att vara…Behöver jag säga att jag alltid stått på indianernas och samernas sida?

  3. Jag tycker att det är förskräckligt hur samer har behandlats i Sverige genom åren.Största övergreppet är att man har grävt upp gravar för att ta skelett som sen används till forskning.
    Trevlig helg!

  4. Ja tips är bra om man läser mer än jag hi hi gillar inte om jag inte blir fast redan i början av boken ….kanske kommer det något i din brevlåda i dag 🙂 kram ha en fin fredag

  5. Jag har precis läst ut samma bok! Tyckte den var ganska bra och nog är det intressant och minnesvärt med de norrländska och samiska skildringarna, men lite irriterad blev jag också. Måste man ha sur mjölk som klumpar sig, smutsiga koppar och inbrända kaffekannor ”där uppe”? Hårt liv på fjället, det kan jag förstå, men i boningshusen borde det vara lite mer skillnader i skildringarna. Det blev nästan klyshigt efter ett tag.

  6. Ping: Nyårslista 2015 | Freja funderar

Kommentera

