Arg tant / Frejigt

Arga tanten väljer SKATAN!

I dag tänkte jag vara arg, och på något helt annat än alla oempatiska människor som fortfarande tycker att vi inte har råd att hjälpa flyktingar…

En gång, när bloggen var tonåring, skrev jag ett inlägg om klass (HÄR) och uttryckte mig bland annat så här:

”Ändå kan jag bli så arg när det antyds att det är besvärligt med oss som bor ”så långt bort”, att det vore enklare om vi ”oxå var i Stockholm”. Det är faktiskt precis lika långt för oss till Stockholm som det är för Stockholmarna till oss, och vi reser utan att klaga. Ska Sverige bara bestå av Stockholm? Är det bara där det finns folk som kan tänka? Jag blir arg när jag får kommentarer som ”Tänk att du är så kunnig inom ekonomi, fast du bor där uppe”, eller att mina utbildningar inte är lika mycket värda som någons som gått Handels, min utbildning verkar i jämförelsen uppfattas som en sorts leksaksutbildning….”

Många gånger har jag fått höra att det är något som inte riktigt kan stå rätt till med mig som väljer att bo kvar här i norr, när jag uppfattas som så smart och kunnig. Kanske är jag feg? Kanske är jag ändå inte så smart? Kanske är jag hellre en stor fisk i en liten damm än en liten fisk i en stor damm? Inget av det här stämmer, särskilt inte det sista, men det finns liksom inget jag kan säga till de som bestämt sig för att det är så här, de som lyssnar mer på sina fördomar än dem de har fördomar om…

Så, jag samlar på olika exempel på när Norrland, och framförallt inre Norrland, inte riktigt räknas till Sverige. Annat än när storsvensken behöver vårt virke, vår malm, vår vatten- och vindkraft och vår natur för sin rekreation.

  • Som när det inte tar hänsyn till renägande samer när det planeras vindparker eller malmbrytning.

  • Som att trots att forskning visar att de bästa förutsättningarna för vindkraft är längs med kusterna så planeras den mesta vindkraften att byggas i Norrlands inland, i fjällen.

  • Som att SJ drar ner på nattågen till Norrland. Fast, vänta, inte helt och hållet, de behåller trafiken under de perioder då turister vill till och från fjällen. Att vi som bor här stadigvarande behöver förflytta oss till och från bostadsorten, det är inte viktigt. Vi reser för att erbjuda resten av landet vår kunskap och våra produkter, och ibland för att njuta av det kulturutbud i bland annat Stockholm som vi är med och finansierar via våra skatter, men hädanefter får vi göra det det med betydligt större miljöpåverkan eller med större besvär.

Det senaste i raden är omröstningen om Sveriges nationalfågel….

Det är Sveriges Ornitologiska förening som hållt i en omröstning om vilken fågel som ska vara Sveriges nationalfågel. En bit in i omröstningen uppmärksammades den bland annat av podden ”Alla mina kamrater” som tyckte skatan förtjänade att bli nationalfågel. Vilket inte precis uppskattades av arrangören. Fy så hemskt, vanliga människor började ha åsikter om vilken fågel som skulle väljas, vi, som inte känner till fåglar som ornitologer, ville ha ett ord med i vilken fågel som företräder oss… Ja, jag är ironisk.

Resultatet, trots kampanjen från podden, blev att – koltrasten vann. Säkert en kanonfin fågel – MEN DEN FINNS INTE I NORRLANDS INLAND!

Så här skriver de om Koltrasten:

”I stadens gröna kilar, på hyreshusens TV-antenner och i villa områdenas välskötta häckar – Sveriges nygamla nationalfågel finns nästan överallt”.

Jo hejsan. Om man med nästan menar att den INTE finns på en tredjedel av Sveriges yta… (och knappast på de där TV-antennerna heller, de är väl borta de med, kan nån upplysa gubbarna om det?)

Så, jag framhärdar, SKATAN, som finns i HELA Sverige är åtminstone den här arga tantens nationalfågel, så det så!

IMGP6858rev

31 thoughts on “Arga tanten väljer SKATAN!

  1. Sverige är ett avlångt och ett fantastiskt land där var region har sin charm! Visst är Stockholm en fin och vacker huvudstad men jag trivs gott här söder om landsvägen på mitt yttersta näs!

  2. Jag hör att du är upprörd, och med all rätt. 1. Där jag bor är det gott om koltrast. Men inte fan hänger den i nån tv-antenn, den trivs på marken, sitter gärna under buskar och träd och lyssnar efter mask. Gärna i skogen, men även i trädgårdar. 2. Det du beskriver med att landsbygden behandlas mindervärdigt är rikstäckande, men säkert mer utpräglat i norr. Ett exempel. En kyrkoherde flyttar hit ifrån Stockholm. Han blir vikarie efter pensionen. Problemet är bara att vi är så rysligt simpla i vår byhåla om 11000 personer. Ingen har uträttat något STORT (förutom han, såklart) Varför hade gamla tanter som han ska begrava bakning och sömnad som sina ENDA intressen? Varför slösade de bort sina liv på att sylta, safta och ta hand om gubbe och barn? Vad det gäller tanterna, samhället såg ju annorlunda ur när de var unga. Samma möjligheter som idag bjöds inte. Ska en präst då stå och säga att de levt sitt liv förgäves för att de gjort andra val och kanske hade sin kunskap i händer likväl som i huvud? Sådant retar gallfeber på mig och jag tycker att den här mannen borde förpassa sig tillbaka till det mindre ”simpla” Stockholm och fortsätta vara en fisk i sin proppfulla karpdamm istället för en blåval på land som nu. Skönt att få klaga lite, och kanske säger det lite om stadsbors fördomar mot oss på landet 😉

  3. Så himla typiskt. Min svåger blir galen när man hör talas om 08:or som har åsikter om de som bor utanför centrala Stockholm. Ekens folk lever i en egen bubbla. Visserligen bor jag i rikets andra stad och trivs med det. Jag vet också att man är lika intelligent var man är bor! Svenskar är vi allihopa!
    Du, skatan står inte högt i kurs hos mig just nu, sedan den stal alla ”våra” blåmesungar” som bodde i vår fågelholk! Ha det jättebäst var du än bor!

  4. Alla gillar olika men skall man rösta på nåt som representerar landet skall det vara nåt bra! så jag förstår din reaktion…önskar dig en lugn dag kramen

  5. Min favoritfågel är koltrasten, men så bor jag i förorten också ; )

    Jag brukar faktiskt tänka på att norra Sverige borde bryta sig loss från den södra delen och sälja sina naturtillgångar till södern. Dyrt.
    För visst är det så att vi i södern utnyttjar Norrlands naturtillgångar på ett otillbörligt sätt.

    Och när ni blir självständiga, då vill jag bo hos er!
    (Jag är ju från Hälsingland så jag känner mig ”norrsk” i själ och hjärta).

  6. Glömde: Svar: Det är musiker från de andra banden som deltar i tävlingen frivilligt och sedan lottas dom ihop till hela nya band och tävlar efter 1,5 timmars rep. 🙂

  7. Ja många ggr blir man förbannad av alla som tror allt kretsar kring storstäderna, som att höja bensinpriset t.ex. politikerna tycker vi kan ta tunnelbanan eller bussen istället. Jag skulle tagit bussen hellre än att vara tvungen att ha bil…MEN….här las busslinjen ned för över 20 år sedan. Jag älskar koltrasten men håller med om att skatan som finns överallt skulle vara nationalfågel =)

  8. Stämmer det du skriver om skatan? Har för mig att den var med i omröstningen från början, men gick inte vidare: Sen kan man diskutera om den är en svensk nationalfågel när den finns i större delen av världen! Nåja- jag bryr mig inte om vilket. Jag lyssnar på fågelsången och den får vara från vilken fågel som helst. Är förstås extra förtjust i kråkor!

  9. Eftersom jag bor i den här hålan skall jag förklarar det ligger till. Till skillnad från Göteborgare saknar vi lokalpatriotism. Mycket på grund av hög inflyttning. Jag räknas givetvis inte heller stockholmare som bor i förort. Det har en massa människor som kommer från mindre städer, skaffar jobb i mediasvängen, eller någon annan bransch med makt. Dom accepteras som stockholmare på tok för snabbt.
    Med sig in i sina svindyra innerstadslägenheter tar dom sitt småstadskomplex. Vi som är födda här och bor utanför tullarna behöver inte springa runt och identifiera oss som stockholmare hela tiden.
    Vi begriper att vi lever i en storstadsregion och man kliver ner i ett hål i marken och kommer upp ur ett annat hål någon annanstans, vilket hål som ligger var saknar ju betydelse så länge SL kan få skiten att fungera, vilket dom tyvärr är rätt dåliga på.
    Sen har väl 20000 swahili som modersmål ungefär, så vem bryr sig.
    Sverige styrs från Stockholms innerstad och Farsta är precis lika obegripligt för dom som Luleå. Era tåg dras in precis som våra bussar.
    Det bästa vore att spika ihop en 500 meter lång mjölkpall, vid Hornsberg, sen kan alla inkrökta innerstadsmänniskor sitta där och dingla med benen, medan dom skrockar över tokna utsocknes på andra sidan Tranebergsbron.
    Kolla det här inlägget.
    http://kajsalisa.com/2015/07/30/dagsrapport-fran-smhi-del-10/

    • ”Inte alla stockholmare…” 😉 Jag har många vänner som jag vuxit upp med som blivit stockholmare väldigt snabbt, arbetat bort dialekt och förträngt sin barndom. De är nästan värst… Egentligen tror jag att det handlar om att försvara sitt livsval, som att mitt val att stanna kvar på nått sätt skulle förminska deras val att flytta. Jag ser det inte så, alla bör göra det som passar dem bäst, och acceptera att det som passar bäst är olika mellan oss, men det retar mig när andra ska projicera sina liv på mig och kräva att jag borde gjort som dem…

  10. Ska jag vara helt ärlig har jag bara varit norr om Östersund en gång.
    Som du vet uppskattar jag värme o varmt hav o är en mycket frusen person så därför går mina resor söderut. Men jag har många trevliga vänner o kollegor som kommer norrifrån.
    ha de Fia

  11. Hmmm … nu är det ju så att ALLA som ville fick vara med och rösta om vilken fågel som skulle bli Sveriges Nationalfågel – en process som tagit ett år av omröstningar (som jag själv deltagit i) och jag tror inte att det primärt är Storstadsmänniskor som röstat. Faktiskt.
    Visst är det så att man får känslan, många gånger, av att allt som inte är Stockholm, Göteborg eller Malmö borde vara det – för enkelhetens och ekonomins skull (Vansinnigt irriterande!) – men att Koltrast-vinsten i Nationalfågelomröstningen skulle vara ett resultat av samma insnöade tänk, det tror jag faktiskt inte 🙂

    • Min upprördhet vad gäller just skatan handlar nog mer om att det fanns fåglar med i omröstningen som inte finns i en så stor del som en tredjedel av landet. För oss här i norr är det så ofta att resten av landet verkar glömma bort oss att det här bara blev en grej till. Men med glimten i ögat 😉

  12. Ping: Arga tanten och skatan – fortsättningen… | Freja funderar

  13. Ping: Årskrönika 2015 | Freja funderar

Kommentera

