Barn / Resor

Resan till Göteborg!

Vi kom till Göteborg mitt på dagen en tisdag, som vi sen ägnade åt shopping på våra favoritbutiker, Kawaii och Science Fiction Bokhandeln. Onsdagen var vi i Lysekil, som du kan se HÄR och torsdag ägnade vi hela dagen åt Universeum:

IMGP6279rev

Vi fikade traditionsenligt på Café Tukan. Tradition eftersom sonen var en gång i tiden rätt sen att prata. Han sa våra katters namn före han sa pappa och mamma, och han hade varken sagt katt eller hund när vi var på ett besök på Skansen. Där stegade han in i Akvariets regnskogsavdelning och pekade glatt upp i ett träd och utbrast ”Tukan!”. Så blir det när en läser mycket böcker med exotiska djur… Så, Tukan är lite av hans varumärke, klart vi måste fika med dem! Som bonus ser ni mig speglas i glaset i solhatt och sjal!

IMGP6294rev

Glufse, skäggdoppingen som vi alltid hälsat på när vi varit på Universeum är tyvärr död. Han dog bara några månader efter att vi senast var på Universeum, hösten 2013. I hans ställe finns nu Gert, som vi oxå träffade sist vi var här. Han var HUNGRIG!

IMGP6328rev

Älskar att kunna gå in bland hajarna och se dem simma över mig!

På torsdagkvällen fick ungarna följa med på bloggträff! Vi åt middag med fantastiska the Überlinn (du kan träffa henne HÄR) och Fröken Trubbel, det var resans bästa stund för mig. Våra respektive döttrar fann varandra snabbt och sonen härdade ut. Vi åt alldeles i närheten av vårt hotell så ungarna kunde sticka till rummet när de var nöjda och jag och the Überlinn satt kvar och pratade och pratade och pratade. Det är något speciellt att träffa någon som en utbytt tankar och funderingar med i drygt 5 år, men aldrig tidigare sett IRL. Det får vi ta och göra om!

Så avslutade vi resan med ännu en dags shopping och en avslappnande promenad i Trädgårdsföreningen. 

IMGP6389rev

På fredag kväll åkte ungarna nattåg hem och jag gick in i migrändimma på hotellrummet, eftersom jag skulle på möte på söndagen. Dimman lättade först en vecka senare, men det berodde nog mer på hettan som följdes av åskregn än nått annat.

12 thoughts on “Resan till Göteborg!

  1. Låter som en härlig vistelse i Göteborg och fina bilder blev det. Kul med bloggträff. Jag träffade två blogg/instagram-vänner i juni, det var första gången vi sågs, riktigt trevligt.

  2. Alltså vilken hajbild … wow flera gånger om. Har de en sådan gullig mun … fantastiskt vilken bild och den lever jag länge på *tack* Kul att träffa bloggvänner och upptäcka nya som gamla saker men hajbilden … bara wow/ kram

  3. Visst är det roligt med bloggträffar! 🙂

    Skoj att sonen kunde det där med att det var en tukan. Det är ju inte den vanligaste fågeln i Sverige direkt… 😉

  4. Jobbigt med migränen. Man önskar det fanns något mirakelmedel som gjorde att den aldrig kommer tillbaka. Hade både denna och förra helgen… Ändå tur att du fick några härliga dagar först med barnen och bloggkompisar. Jag har också träffat en bloggkompis ett par gånger, jättekul verkligen!!!
    Rolig historia om sonen och tucan 🙂 Vi såg tucanfåglar ute i det vilda i Costa Rica, jättehäftigt. Och jag önskar verkligen att din dotter någon gång i livet kommer till Galapagosöarna, där skulle hon stortrivas. Om hon inte redan gjort det så kan hon söka på youtube på galapagos islands david attenborough. Helt otroliga filmer om evolutionen och djurlivet.

  5. Jag älskar Universeum. Tur att vi har barnbarn som släpar oss dit lite då och då! Blogglandia är fantastiskt. Kul att träffa vänner från nätet IRL

Kommentera

