Bokrecension / Spänningsutmaning

Död som du

Död som du av Peter James

IMGP6639

Jag har tidigare läst och recenserat ”Levande begravd” (HÄR), ”Ett snyggt lik” (HÄR), ”Långt ifrån död” (HÄR), ”Död mans fotspår” (HÄR) och ”Den enes död” (HÄR) och gillat dem. Särskilt när Peter James i den femte boken slutade följa det mönster han använde i de fyra första böckerna. De avslutades alla på liknande sätt, med en dramatiskt jakt som inte behövt uppstå om inte poliserna tagit korkade beslut. 

Jag gläds åt att han inte heller i den här boken faller i den fällan, men den här boken är jag tveksam till av andra skäl. Den handlar om en serievåldtäktsman och innehåller inte så lite förstärkning av våldtäktskultur. Jag tycker att nutida författare ska vara bättre än så. Det är en sak om de låter någon av personerna i boken uttrycka sig klantigt, men här skiner det igenom lite här och var, en form av skuldbeläggande och krav på ansvar på kvinnorna som utsätts.

Dessutom upprepas det gång på gång att våldtäkt är så enormt traumatiserande för kvinnor att den nästan lika gärna skulle kunna vara döda, deras liv är förstörda för alltid. Jag säger inte att det är fel, för vissa kvinnor kan det kanske vara så, men kvinnor är olika individer och reagerar på olika sätt. Jag har vänner som blivit våldtagna, och de flesta av dem har visserligen, förklarligt nog, mått extremt dåligt i samband med att de blivit utsatta. Därefter har de sen repat sig från det omedelbara traumat och uppvisar helt olika sätt att minnas, reagera och bearbeta det som hänt. Det är ingen av dem jag känner som anser att de hellre skulle varit döda, det kan jag med säkerhet säga.

Bortsett från det (som i och för sig är en stor brist i boken) är den här boken OK. Lite trist att det är rätt tydligt vem som är skurken tidigt i boken, även om författaren placerar ut flera som skulle kunna vara tänkbara. Det blir ändå en tvist på slutet som ger mervärde.

Men som kattälskare och burmaägare gillar jag inte den här meningen.

”Det fanns en katt, en sådan där otäck burmakatt, som hade blängt hätsk på honom i köket.”

Burmor är den minst hätska katt som finns. De är glada, vänliga och oerhört sociala. Att anse att de blänger hätskt är att förmänskliga både deras känslor och deras utseende. det är kännetecknande för hela rasen att det ser ut som om de tittar skeptisk på en, som under en rynkad panna eller en skärmmössa, men det säger inget om deras känslor. Jag försöker leta fram en bild av mina burmor för att visa vad som menas med ”burmans uttryck”, det här visar det ganska bra:

IMG_3836rev

Fast den meningen kan jag inte haka upp mig på, jag fattar att bara en Crazy Cat Lady som jag bryr sig om sånt. Jag rekommenderar böckerna till den som inte är lika rabiata motståndare till våldtäktskultur som mig, just det i boken lämnar en dålig eftersmak för mig, men i övrigt är det här en lättläst klassisk polisroman!

Den här boken är mitt bidrag till Mias Spänningsutmaning för augusti!

9 thoughts on “Död som du

  1. Det är nog svårt för alla att uttala sig om att bli våldtagen och under hot. Tänk vilken dödsångest!!!! Det kanske inte är själva våldtäkten som stannar kvar bäst som en olycka utan känslan över att ha blivit överfallen. Faran kan lura var som helst för den våldtagna kvinnan. Livet blir aldrig mera normalt. Jag läst att många munnar ler fastän själen gråter. Vad vet vi om människan?!?! Tur att det bara var en bok/ kram

  2. Ping: Död mans grepp | Freja funderar

  3. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

