Bokrecension / Kaosutmaningen

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten

På semester i Göteborg, vilar ut på hotellrummet, passar på att ge er en bokrecension,

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski

Fiskar ändrar riktning i kallt vattenDen här boken skulle alltså vara ”rolig, underhållande och lite hemsk”. Jag borde förstått när jag läste det att den kanske inte skulle vara en bok för mig… Jag har svårt för ren feel-good litteratur, jag vill gärna ha något mer än att alla blir lyckliga i slutet… Förstå mig rätt, det är en helt OK bok, lättläst, lättillgänglig, behaglig, men den ger ingen behållning efter att den är läst. Lite som sockervadd. Och, faktiskt, inte det minsta hemsk.

Det är när jag läser den här typen av böcker som jag inser varför jag en gång i tiden snävade in min läsning till att enbart vara deckare. Nu försöker jag återigen vidga mig, men en sån här bok hjälper inte till att locka ut mig ur deckarnas klor!

Läs den om du vill ha förströelse som inte gör dig det minsta berörd! (förutom lite sexism, men det är så vanligt i den här typen av böcker att jag knappt orkar bli upprörd…)

Nåja, jag kan i alla fall stryka ännu en punkt i kaosutmaningen, punkt 3, Läs en bok som utspelar sig under vintern. 

18 thoughts on “Fiskar ändrar riktning i kallt vatten

  1. hmm, feel-good-böcker är kanske inte de bästa böckerna för att få dig att vidga dig. Jag tror att psykologiska eller politiska böcker skulle kunna få dig att börja läsa mer än enbart deckare. Sådana böcker som jag gav exempel för, har åtminstone ett djup.

    Angående det där med den normaliserade sexismen, alltså så kan jag känna med ibland tyvärr. Att vissa saker blivit så normalt, att man knappt orkar lägga tid på att bli upprörd.

  2. Läsa böcker på kommando … hur roligt är det? Vidga synen gör jag via att läsa tips från dig, andra bloggare, tidningar med mera. Boken ramlar bara in i mina händer ibland och då trivs jag *ler* Leta böcker efter teman är nog inget för mig men för dig verkar det som *skrattar gott* Nej, boken om dessa fiskar lockar inte heller mig att läsa den boken. Ha det fina vän/ kram

  3. Lycka är något som ofta är överskattat. Skall fortsätta att skriva klart min roman i höst, jag hade rätt svårt med slutet som jag inte ville skulle sluta i Harlequin-lycka. Jag rörde till slutet så det blev omöjligt att reda ut.

  4. Ping: Svartvinter | Freja funderar

Kommentera

