Barn / Bokrecension / Döskallar / Kaosutmaningen

Mannen utan hjärta

Mannen utan hjärta av Camilla Grebe och Åsa Träff

Mannen utan hjärta

Det här är den fjärde boken i serien om Siri som jag läser, tidigare har jag läst Någon sorts frid (recension HÄR), Bittrare än döden (recension HÄR) och Innan du dog (recension HÄR). I den här boken löser författarna slutligen hur en terapeut kan komma i närkontakt med mord och brott hela tiden, Siri blir anställd i en ”profileringsgrupp”. Puh, nu slipper jag fundera på hur de ska lösa det här logiska problemet för varje bok, tack!

Jag är väldigt förtjust i författarnas intriger, där det ofta är en liten tvist i slutet av berättelsen, så att det på ett sätt är självklart och på ett annat oväntat. Det utmanar mina tankar och det uppskattar jag.

Det är bara den där detaljen med att det personliga får ta så mycket plats. Och dessutom förstärks stereotypen att psykologer/terapeuter/beteendevetare väljer det yrket för att de själva har problem inom området. Siri är en ganska skör och deprimerad person egentligen…

Nåväl, håller ögonen öppna för ännu en bok i serien!

Stryker dessutom punkt 9 i kaosutmaningen, Läs en bok som har en hbtq-huvudperson.

Annars är jag mest lycklig över att dotter kommit hem från Japan, trött men glad, och med sig hade hon en liten present till sin ömma moder, hon vet vad jag gillar!

20150813 japnskalle

12 thoughts on “Mannen utan hjärta

  1. Åh va fint o var skall inte sleven vara om inte i grytan 🙂 härligt Freja o kanske kommer en suprise i veckan till dig det vet man aldrig 🙂 kramen

  2. Skönt dotter kommit hem välbehållen å antagligen med en mängd nya erfarenheter och intryck.
    Väldans fin dödskalle 🙂
    Jag ska göra ett besök på biblioteket till veckan å kolla upp de böcker Du nu har skrivit om.

Kommentera

