Arg tant / Feminism / Politik

Facebookilska…

De senaste dagarna har jag sett flera bekanta som delat en statusuppdatering på facebook om vilket galet land Sverige har blivit. Jag läser och blir irriterad och besviken. Irriterad på att punkterna är så felaktiga och besviken på att så många väljer att dela den. Jag kunde inte hålla mig, jag måste gå in och kommentera alla punkterna, med mina snabba tankar. Inte särskilt genomtänkt av mig heller, men ett utlopp för min ilska… Så, nu delar jag den även med er, min arga tant behöver lite utlopp, och ni råkade tyvärr stå i vägen…

Här kommer statusen, med mina kommentarer efter varje punkt:

”Säger det igen, Sverige har blivit ett galet land och jag trivs inte!

– Vi jobbar för kvinnors rättigheter, feminismen föds och lika så ett hat mot män.”
– Nej, det feminismen gör är att visa vilket enormt kvinnohat det finns och att det hatet både dödar och skadar kvinnor dagligen. Att det då finns ett hat mot de normer som skapar våldet är i mina ögon helt naturligt!

”- Vi vill bevara yttrandefriheten, men man får inte rösta på det parti man vill.”
– Ingen förbjuder någon att rösta på nått parti, du kan rösta blankt, du kan rösta på Kalle Anka partiet och vad annars du vill, ingen behöver ens få veta vilket parti du röstat på om du inte själv väljer att tala om det.

”- Tycker vi inte lika, så spelar det ingen roll hur många år man känt varandra, bort från Facebook, instagram och allt annat som har med sociala medier att göra.”
– Det kanske först är via sociala medier en inser vilka personer en har i sin bekantskapskrets, det är välkänt att folk är mer villiga att överdriva sina känslor och åsikter på sociala medier, och att folk delar det de håller med om. Som sån här skit…

”- Nästan alla yngre mår psykiskt dåligt, besöker en psykolog när ett förhållande tar slut. Det var förr naturligt.”
– Naturligt att må dåligt, stänga det inom sig, låta det fördärva resten av sitt liv? Tack och lov att vi nu har en kultur som tillåter människor att söka hjälp och tala ut, på så sätt får vi helare människor!

”- Så fort du får ett jobb, så skall den anställde ha belöning utöver lönen för att göra det dom är tänkta att göra för lönen.”
– Jag har jobbat som chef för ganska många individer under mitt arbetsliv och haft många kollegor på flera olika arbetsplatser och det här är något jag ALDRIG stött på.

”- Man skall bli chef inom ett år.”
– Samma här, har aldrig hört någon säga det här.

”- Man förväntar sig en klapp på axeln när man kommer i tid till jobbet.”
– Jag har aldrig haft varken någon medarbetare eller kollega som behövt den bekräftelsen. Sen kan det ju skapa trivsel på arbetsplatsen om chef och kollegor emellanåt ger varandra ett positivt ord, inget fel med det!

”- Vi lånar för att kunna bygga ut, så vi kan låna för att bygga ut.”
– Jag förstår inte ens vad det här betyder, är det privatpersoner eller företag som menas? Inget jag känner igen i min bekantskapskrets i alla fall.

”- Man tycker det är konstigt att man blir nekad lån på 5 miljoner kronor när man har en inkomst på 25000 i månaden.”
– Vem gör det? Jag tycker de flesta verkar inse kopplingen mellan lån och lön.

”- Man skall dejta på internet, inte träffa någon, utan dejta. Blir det minsta osämja med den man dejtar så går man vidare och dejtar en ny.. Osv, osv!”
– Vad är skillnaden på att träffa och att dejta? Så här var det även när jag var ung, det är bara mediet och namnet på företeelsen att träffas som ändrats, inte beteendet.

”- Vi skall kvotera efter kön och hudfärg, inte anställa den som är bäst lämpad.”
– Alltså, i hundratals år har just det här skett. Vita män kvoteras in bara för att det känns bekvämt för de vita män som redan sitter på makten att plocka in andra som de känner igen sig själva i. Det har ALDRIG anställts efter lämplighet. På tiden att vi vrider det här rätt!

”- Politiker är som barn och har slutat lyssna på väljarna. Istället för att rikta sin politik efter väljarna.”
– I Sverige har vi representativ demokrati, vilket innebär att våra politiker och deras parti vart fjärde år får beskriva för oss väljare vad det är de vill göra om de får leda landet. Vi väljer utifrån det, och sen låter vi politikerna styra i fyra år. Därefter kan vi utvärdera hur väl de levde upp till sina löften, om vi fortsätter tro på dem och vill rösta på dem igen. Det vore helt galet om politiker bara skulle lyssna på folkopinionen hela tiden och svänga efter den, hur ska vi då veta vilka vi ska rösta på nästa gång? Det skulle bli anarki! Så länge vi inte har direktdemokrati, där vi alla kan vara med och rösta i varje fråga, så är det så här det måste vara, för att få stabilitet i styret av landet.

”- Medias uppgift är inte längre att informera och upplysa allmänheten om saker som händer, deras uppgift är att vrida så mycket som möjligt på sanningen för att få läsare.”
– Medias uppgift är den det alltid varit, att sälja tidningar, få in annons- och reklampengar. Alltså producerar de för att få läsare, tittare och lyssnare. Så länge vi har en marknadsekonomi är det så det kommer att fungera.

”- Du kan 2015 inte vara anonym, du blir filmad, avlyssnad, registrerad med fingeravtryck. Detta tycker ingen längre är onormalt.”
– Ja, det här är förstås otäckt, men jag blir varken filmad eller tagen fingeravtryck på, så det har inte nått hit än, och det är många som protesterar, det ses inte som ”normalt”.

”- Vi är världens mest lättkränkta folk, vi kan vrida allt och få en svart hockeypuck att vara rasistiskt.”
– Nej, det är det ingen mer än rasister som vill tolka in det här i antirasisters rimliga protester, bara för att rasisterna vill fortsätta kränka andra.

”- Förr va det elevernas fel när dom inte gjorde det dom skulle i skolan, nu är det lärarens fel!”
– Det har alltid funnits de som ansett det vara lärarnas fel, och vi är många idag som inser att det varken är elevernas eller lärarnas fel, det är snarare skolan och politikerna styrning av den som hamnat snett.

”- Man får inte säga åt andras barn som beter sig illa.”
– Jo, det får du, så länge du kan göra det på ett bra och respektfullt sätt. Precis som det alltid varit.

”- ungdomar tror att man bara kan leva ett lyckligt liv om man blir känd, annars mår man åter psykiskt dåligt.”
– Jag vet inte vilka ungdomar ni andra lever med, men det här känner jag inte igen hos några av de tonåringar jag träffar dagligen, och inte heller bland de av mina medarbetare som fortfarande kan räknas till ungdomar, det här är bara en fördom.

”- Man kan inte lägga ifrån sig sin telefon under en förfest, middag eller vid andra sociala sammanhang.”
– Då umgås du antingen i fel kretsar, eller är en sån person som får andra att hellre fly till sociala medier än att umgås med dig.

”- man måste fotoblogga om allt man gör, annars har det inte hänt.”
– Ingen säger att du måste, vi har alla fritt val att göra som vi vill, precis som andra har sitt fria val. Om någon gillar att fotoblogga om sitt liv, låt dem!

”- Det är viktigare att sälja in sin kropp än sin personlighet.”
– Vad gäller kvinnor är det väl ingen skillnad på hur det varit sen Nefertitis och Kleopatras tid… Dessutom är det här en av de många saker som den feminist som protesterades mot i första punkten vill ändra på.

”- Går du inte på Gym, är det något fel med dig!”
– Det är ditt fria val, fortfarande. Om andra vill gå, låt dem, om du själv inte vill, låt bli!

”- Vi är det enda landet i världen som skäms över oss själva! Du skall inte fira nationaldag, du skall inte sjunga nationalsång, du skall inte bära flagga. Nej du skall skämmas att vara svensk.”
– Och ändå samlas människor i stora skaror varje nationaldag, år i parader med flaggan och sjunger nationalsången utan att någon hindrar dem… För att inte tala om vid alla idrottsevenemang på internationell nivå!

”Listan kan göras hur lång som helst, vilket är tragiskt!”
– Vad som är tragiskt är att skriva så här många felaktiga punkter och påstå att Sverige ser ut så här. Och tragiskt att så pass många verkar hålla med och dela den…

18 thoughts on “Facebookilska…

  1. De samme argumentene som brukes for å nedvurdere og nedsnakke her. Det er ikke til å tro hva eller såkalt fornuftige folk, kan få seg til å skrive. Og det aller vrset er jo at noen mener det de skriver også Klem 🙂

  2. Jag håller inte med dig i allt det du säger men ganska så mycket. Jag skrev en text i veckan om vad tabloidtidningarna spyr ut negativa saker hela tiden. Det mår vi inte bra av. Saklig information ska det vara. Läser vi om positiva saker så blir vi också mer positiva osv. Tror också att hela samhället bör ändra tänket och återgå till att tänka mer medmänskligt med mera/ kram

    Ps Kom tillbaka och berätta historierna som du lovade på min blogg 🙂

  3. Fantastiskt att du hittar orken att svara – jag gör det, ibland, med betoning på IBLAND …. Tyvärr är min upplevelse att det inte finns vilja att ta in annat perspektiv i alla fall. Det borde ju inte ha inverkan på viljan att svar – men det gör det. I alla fall tjugosjuttonde gången!
    Heder till dig!

  4. Jag tänker att om människor vill leva de fördomarna så är det mest synd om dem själva. Vad mycket onödig energi som går. Idag har jag varit med döttrarna och testat motocross. Det rekommenderar jag 🙂

  5. Just nu irriterar jag mig över att folk ”sparkar på de som redan ligger” alla dessa olika våldsbrott mot ”tiggare, romer, eu immigranter”
    En man attackerade i natt ett läger för EU-migranter i Göteborg med machete och hammare.
    Är nu i Uppsala och har väl aldrig sett så många tiggare i alla åldrar,
    har skänkt pengar till flertalet.
    Skrämmande.

  6. Har inte facebook o vill inte lägga mig i men läste ju lite förstås vad du skrivit o reagerade Jo det e nog så att gör man bara vad man fått i uppdrag att göra på arbetet blir det ingen höjning, nu måste man visa framfötter o göra mer för att få några xtra kulor i ”lönekuvertet” Det gjorde vår chef väldigt klart för oss, Galet men sant!!!
    ha de Fia

    • Ja, det känner jag oxå till, chefer som har svårt att förstå att utökat ansvar bör medföra ökad lön, men i det ursprungliga inlägget menade personen att de som anställs inte vill göra det de anställts för utan att få bonus, och det har jag aldrig stött på!

  7. Åhhhhh! Här är en Freja jag älskar! Så klok och så intelligent och snabb! Vilket inlägg! Bästa jag läst på jättlänge…. av alla!! Jag skrattade högt på jobbet!

    Jag såg ett inlägg på FB förra veckan från en bekant som lade upp texten; alla terrorister bör utvisas…. jag fick lust att skriva, jaha och vad ska vi göra med haga-mannen och polisen kapen klänning.Terrorister finns även i vårt land och är lika illa de!
    😦

  8. Ping: Årskrönika 2015 | Freja funderar

Kommentera

