Bokrecension / Frejigt / Kaosutmaningen / Spänningsutmaning

Bittrare än döden

Jag börjar med en tillägg till mitt senaste inlägg. Jag bor 8 mil från min pappa, syrran 60 mil och brorsan bor ända nere i Tyskland. De gör massor för vår pappa, syrran lägger större delen av sin semester på att fixa för honom, och min brorsa jobbar ofta i Sverige och tar sig då långa sträckor för att vara med vår pappa på helgerna mellan jobb, de försöker absolut inte få mig att göra allt. Problemet är snarare att jag inte orkar nått, och att de inte riktigt kan ta in den informationen…

Jag sköter pappas ekonomi, och min man ställer upp massor, det som var den utlösande faktorn nu var att min syrra tyckte jag skulle beordra min man att ta ledigt från jobbet för att fixa en grej med pappa. När jag svarade att jag inte kunde göra det, men att jag kunde be fråga min man snällt då påpekade hon att hennes man MINSANN flyttat in pappa på servicehem under sin semester.

Jag klarar inte av det där mätandet om vem som gjort vad och vad som då borde krävas i gengäld. Särskilt inte som min man hälsade på min pappa varje dag han låg på sjukhus, i två veckor, och gör massor åt honom som mina syskon inte ens vet om… Jättebra att hennes man gjorde det, men det innebär ingenting för vad min man ska göra… Jag vill få dem att förstå att vi gör det vi kan, men vi måste, alla tre, se till att våra egna liv fungerar innan vi offrar oss för pappa. En pappa som dessutom aldrig varit en snäll pappa åt någon av oss. Det har varit mycket aga, föraktfullt nedtryckande och elaka ord under hela vår uppväxt och även sen vi blev vuxna. Han har ingen rätt att förstöra våra liv längre!

Till något betydligt trevligare, en bok!

Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff

Bittrare än dödenAndra boken om terapeuten Siri, jag gillade den första, ”Någon sorts frid”, som jag recenserade HÄR. Jag undrade då hur de skulle lyckas få till logiken, utifrån att terapeuter kanske inte möter mördare i sitt dagliga arbete (om de inte arbetar inom rättsväsendet på något sätt). I den här boken löser författarna det genom att låta Siri och hennes kollega arbeta med en grupp kvinnliga brottsoffer, så logiken håller även här.

Helt OK historia, och ett bra slut med en tvist, det gillar jag. Men, den lider av det många deckare lider av, lite för mycket passager som bara handlar om personernas privatliv, det blir tjatigt, enahanda och irriterande i längden. Jag gillar att få en inblick i personernas privatliv, men det frå inte ta över, då blir jag uttråkad.

Dock, helt klart läsvärt, och fortfarande undrar jag hur de ska kunna hålla liv i en deckarserie med en terapeut i huvudrollen, även om den terapeuten har en polis till pojkvän…

Det här blir mitt bidrag i Spänningsutmaningen för Juli. Dessutom stryker jag punkt 10 i Kaosutmaningen, Läs en bok som kom ut 2011.

 

17 thoughts on “Bittrare än döden

  1. Jag hör av många att de har det jobbigt när deras föräldrar blir äldre, själv är jag inte där än. Jag hoppas det fixar sej till det bästa för er.

  2. För det första så tycker jag det är fel att lägga ansvaret på ingifta familjemedlemmar. Gör de något av egen glädje så är det helt OK så klart 🙂 Låter som det är dags att er pappa får komma till ett boende (om han inte redan nu bor där). Annars så har han väl hjälp i hemmet? En god man har han väl också rätt till? Denna kontaktman kan hjälpa er far med ekonomin eller hur? Fel också att dina syskon inte förstår dig och din sjukdom *snyft* Vill dina syskon tänka på er pappa så får de banne mig tänka logiskt också. Tänk så skönt med att ha en god man som sköter er pappas ekonomi. Någon som kommer hem till er pappa dagligen eller ett par ggr i veckan. Det blir så mycket roligare för er alla att sen besöka honom så lite eller så mycket som ni vill. Hoppas att det löser sig och att ingen stirrar sig blind på att det kostar?!?! Inga mera boktips … skrattar gott … har redan nu en stor bokhög/ kram

  3. Jeg håper søsknene dine forstår at ting må gjøres på din og din manns måte, ikke deres .

    Så bok:
    Den forsøkte jeg meg på. Av en eller annen grunn kom jeg meg ikke gjennom.

    Klem og enda en klem 🙂

  4. Svår situation men man får göra så gott man kan, mer mäktar man inte med! Tråkigt om det blir syskonkonflikter, dina syskon kanske inte förstår hur du har det! Hoppas att det löser sig!
    Kul att du recenserar böcker! Fortsätt gärna med det!

  5. Trist att det är så men vi är alla olika så det där hade jag struntat i vilket jag hoppas du gör , alla får se till sitt och vill dem inte förstå din situation så låt det vara …stå på dig kramen

  6. Det här med familjer och att få livets pussel att gå ihop är aldrig lätt -speciellt inte för andra 😉 Man får nöja sig med att veta vad man själv gör och låta andra ha sina funderingar.Lättare sagt än gjort kanske … men vad är alternativet?

  7. Det är så tråkigt att läsa om att detta verkar ske i de flesta familjer där det finns flera barn. Min släkt är likadan. Mamma har fyra syskon som alla bråkar och morrar om vem som ska göra vad och vem som gjort si och så, det tär så på alla istället för att hålla samman och hjälpas åt. Hoppas ni löser det hela.

  8. Jag tror inte att man kan vara helt överens mellan syskon när man hamnar i den situationen. Jag har varit med om det några gånger och det är så mycket gammalt som dyker upp och vi har olika upplevelser. Nog bara att låta det vara. Let it be som Beatles sjunger.
    Trevlig helg!

  9. Tråkigt att det är så många människor som mäter vem som gör mest, vem som tar mest ansvar etc. Svårt när det handlar om syskon också för de är en ofta så nära så det blir svårt på grund av det!
    Boken låter bra, jag som inte gillar deckare så mycket hade kanske uppskattat att det skrivs mycket om privatlivet. Haha!

    Kramar

  10. Ping: Innan du dog | Freja funderar

  11. Ping: Mannen utan hjärta | Freja funderar

  12. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

