Bokrecension / Boktolva / Kaosutmaningen

Vilda svanar

Vilda svanar av Jung Chang

Vilda svanar

Långt efter alla andra läser jag eposet om tre generationer kvinnor i Kina under Maos tid. Jag behöver nog inte höja den till skyarna, det här är redan en modern klassiker, men jag älskade den. Trots att den var lite svårläst, eftersom jag läste den när jag var feberyr. Den kan behöva en lite mindre mosig hjärna, det är många namn och uttryck som behöver fastna för att kunna hänga med.

Jag är mer av en deckarläsare vet ni som följt mig ett tag, jag gillar historier med ett snabbt tempo och en tydlig start, mitten, slut. Jag vill ha en röd tråd. I en sån här bok, som baseras på verkliga liv, existerar inte sånt. Att livet och det som händer oss ska följa en logik, det tror vi bara för att vi läst böcker och sett film. Så ser verkligen inte livet ut, det är så mycket mer komplext. I den här boken blir det dessutom en hel del politik, ekonomi och geografi som i många böcker kan vara det som får mig att somna.

Men den här boken lyckas hålla mig intresserad hela vägen igenom de drygt 500 sidorna, trots feber, yrsel, hosta och allmän nedstämdhet, och det vill verkligen inte säga lite!

Läs den!

Jag stryker med den här boken punkt 7 i Kaosutmaningen: Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA.

Dessutom är det här en ny författare för mig, så jag stryker även ett namn på min Boktolva.

12 thoughts on “Vilda svanar

  1. Den boka har eg lest, ei god bok.
    Eg vart sint fleire gongar medan eg las, tenkte på kor lite me visste
    om kva som skjedde i Kina på den tida for ikkje så langt tilbake.
    takk fo at du minnte meg på boka, eg skal jammen lese den på nytt..

    Klem

  2. Jag läste ungefär halva i fjol, men måste ta en paus när jag kom till de värsta tortyrscenerna. Borde fortsätta, den var väldigt intressant.

  3. Ping: Nyårslista 2015 | Freja funderar

  4. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

