Feminism / Frejigt

Pride-ar i min egen vrå av världen!

Jag har aldrig varit på Pride i Stockholm, fast jag gärna velat. Ett år hade jag till och med chansen att arbeta på Pride i Stockholm, men då hade jag redan bokat en semesterresa som tyvärr krockade i tid. Jag uppskattar verkligen att Pride sprider sig i landet och i världen, och genom mitt politiska engagemang har jag nu varit med på några lokala Pride-evenemang under det senaste året och det har varit upplyftande.

Jag är cis och hetero, men runt mig, i min bekantskapskrets och i min familj, ser jag hur individer som hör till QTBH blir förminskade, förtryckta, hånade och trakasserade. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna och alla former av förtryck och jag tycker den här oförmågan att se att andra människor kan fungera och tänka annorlunda än en själv är så småsint och tragisk. Jag försöker dra mitt strå till stacken för att förändra det här och på så sätt hjälpa till att skapa en bättre värld.

Jag försöker därför vara en engagerad allierad, och det berikar mitt liv! Och sen älskar jag färg, så jag gillar förstås hela regnbågstanken!

Så här har min vecka sett ut, när jag pride-ar för mig själv!

Regnbågsparad2

Halsduken har min dotter stickat, i regnbågsflaggans färger. Den var skön att ha, det är kyligt här där jag bor!

20150727 regnbågsnaglar

Regnbågsnaglarna är på plats, den här sortens nagelfärg gör mig glad!

20150727 punknaglarDen andra handen, där naglarna nöts ner av pyssel på olika sätt, fick en mer punkglamourös framtoning…

 

 

19 thoughts on “Pride-ar i min egen vrå av världen!

  1. Kul naglar. Det som gläder mig mest var när Sverigedemokraterna igår skulle ordna ett eget pridetåg i Husby, för att dom fick för sig att det skulle reta muslimer. Arton deltagare totalt i tåget, dessutom regnade det på eftermiddagen så dom troligtvis drunknade 🙂

  2. Läckert! Jag har inte heller gått Sth men många gånger i GBG. Mina töser har gått med sedan de var små. Milla brukar skandera; Ut med rasisterna, in med feministerna.

  3. Håller med dig jag brukar måla mina tår i olika färger dels för att jag gillar det men oxå att visa mitt tycke 🙂 hade oxå velat besöka pride festivalen 🙂 önskar dig en skön lördag kramen

  4. Pride krockar alltid med semester, har aldrig lyckats pricka i ett besök inne i stan när det är dags. Idag är jag förvisso hemma, men hela dagen viks åt umgänge med min bästa vän tvättmaskinen (efter x antal veckors bortavaro ;)).

  5. Vad roligt att du firar pride-veckan för dig själv. Har heller aldrig varit på den fast jag bor så nära, får nästan skämmas. Tycker det är ett fantastiskt budskap, ett jätteviktigt jobb alla gör som kämpar för lika rättigheter. Och så roligt med alla färger! Har många gånger kommit i kontakt med folk som är gay eller lesbiska, finns flera här i vår lilla by, men har aldrig upplevt att folk inte accepterar, snackar skit eller så. Tycker snarare att folk accepterar nästan allt nu för tiden. Det är ju så naturligt och vanligt nu för tiden.

Kommentera

