Bokrecension / Spänningsutmaning

Dans på glödande kol

Dans på glödande kol av Anna Jansson

Dans på glödande kolYtterligare en bok jag läste för att förbereda mig inför Gotlandsresan. Det är populärt att skriva mordberättelser om Visby och Gotland, och jag kan förstå det. Det är en sagokänsla över ön och över Visby, som gör morden ännu mer brutala och otäcka!

Det här är en Maria Wern-deckare, som både innehåller en pik till skönhetsindustrin och en solskenshistoria. Lättläst, många trådar, men lite för mycket personliga partier, som mer handlar om Maria Werns privatliv än om själva mordgåtan, som i det här fallet är en mordbrandsgåta. Jag har svårt för historier där det ska blandas in någon närstående på listan av misstänkta, allt för många använder sig av det. Partierna när polisen/deckaren ska oroa sig för att behöva häkta en vän, familjemedlem, kärlekspartner blir rätt långtråkiga…

Den här handlade i alla fall mer om Visby än den Mari Jungstedt jag läste i samma veva, synd att jag sen blev sjuk när jag var i Visby så jag inte hann uppleva så mycket av miljöerna…

Helt ok deckare i alla fall!

Jag försöker komma ikapp i mitt läsande, det här blir mitt bidrag till Spänningsutmaningen för juni!

Och, när jag recenserade förra Gotlands-deckaren var det någon av er som vänligt nog tipsade om att det finns reseguider… Fast inget går väl upp mot att lära sig en miljö med hjälp av blodkantade gator 😉

 

10 thoughts on “Dans på glödande kol

  1. Absolut kan en reseguide vara bra men beroende på hur faktaorienterad Du vill vara kan ju en deckare vara nog så bra 🙂
    Skriver upp Dans på glödande kol på min ”att läsa” lista 🙂
    Har påbörjat en helt annorlunda bok idag…

  2. Jag har upptäckt att för att få till en bra miljöbeskrivning när man skriver bör man kolla ungefär tio gånger mer och dokumentera. Visby är spännande till allt.

  3. hehe håller med dig om att det e roligare i att lära sig miljöer med spänning.
    Sv: Visst var stolen super till sonen men han jobbar hemifrån så nu sparar han ryggen, (ser det som en investering i min framtid, hehehehe)
    ha de Fia

  4. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

