Bokrecension / Spänningsutmaning

Du går inte ensam

Du går inte ensam av Mari Jungstedt

Du går inte ensam

När jag förberedde mig inför Almedalsveckan handlade det inte bara om politik, jag måste ju lära lite om Gotland och Visby oxå. Och det finns väl inget bättre sätt än att läsa om brutala mord?

Jag har läst alla Jungstedts böcker om Knutas och Jacobsson tidigare, och den här var väl – sådär. Lite för lätt att förstå vem som var skurk, och lite för överdrivna relationskollisioner mellan den mördade och den du ska misstänka. Det kändes väldigt mycket 50-tal över deras hemförhållanden, så där tappade jag intresset en hel del.

Dessutom befann sig den här historien ganska mycket utanför Visby, så jag fick inte någon känsla för staden. Tur att jag har med mig det från de tidigare böckerna!

En alldeles lagom lättsam deckare, som har sina brister, men funkade utmärkt att läsa på en låååång tågresa!

Det här får bli mitt bidrag för maj månad i Spänningsutmaningen, jag ligger rejält efter i mitt läsande…

14 thoughts on “Du går inte ensam

  1. Har läst en del av Jungstedts böcker, men långt ifrån alla. Den viktigaste boken du rescenserat på senaste tid är boken om Sofia, som tiggarna säljer….faktiskt den enda bok som jag har i flera exemplar.
    Ha en fin helg!

  2. Tycker om hennes böcker jag med, det går ngn serie av filmer nu baserat på dessa., Kommissarien och havet på söndagar på tv 4 guld.
    Tyvärr har jag missat det men i morn kväll e jag ledig.
    ha de Fia

  3. Att läsa om mord och polisutredningar som förberedande inför en resa till ny plats? Nja … har du hört talas om turistguider? 😉 Finns som böcker.Utan mord 😉

  4. Har läst vissa av jungstedt böcker, men känner att jag har lite svårt för dem. Svårt att sätta finger på vad det är, men inte fastnat för dem.

  5. Ja min läsperiod är på väg då vi reser har köpt 2 pocket änn så länge får bli 1 eller 2 till 🙂 hoppas allt är bra med dig kram

  6. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

