Bokrecension / Kaosutmaningen

Sofia Z-4515

Så där, nu är det dags att låta bloggen överflöda av recensioner! Recension av

Sofia Z-4515 av Gunilla Lundgren, Sofia Taikon och Amanda Eriksson

Sofia Z-4515

Det här är ett seriealbum, som säljs av de romer som tigger i Sverige. Jag lyckades få tag i ett när jag besökte Stockholm i april, för det säljs inte här i mina trakter. Serien bygger på berättelsen om Sofia Taikons liv, och Z-4515 är den armtatuering som hennes barnbarn frågade om och som fick Sofia att välja att berätta den historia hon helst velat glömma.

Serien följer hennes liv kronologiskt och på ett ganska koncist konstaterande sätt, vilket gör det än värre. Från en barndom, fattig men lycklig, till kriget, koncentrationsläger, flykt, Sverige, flyktingförläggningar och livet som rom. En viktig och bra bok, jag lät båda mina barn läsa den för att få perspektiv på historia, sina egna privilegier och hur romer behandlats över tid i Europa.

Jag vet inte om den ännu säljs, men får du chansen så köp den!

Jag stryker punkt 23. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser, i Kaosutmaningen med den här. Jag läser gärna serier, men har nog inte läst en serieroman på över trettio år.

 

12 thoughts on “Sofia Z-4515

  1. Den vil jeg forsøke å få lest, men hvordan vet jeg ikke ennå, man kan i alle fall forsøke.
    Klem 🙂

  2. Spännande. De säljer tidningen här i Örebro, men jag har aldrig köpt den, kanske skulle ta och göra det för både deras och min egen skull.

  3. Låter som en bra bok, som kanske alla borde läsa 🙂 får hålla koll på den för jag vill läsa den ..hoppas allt är bra med dig o katten kramen

  4. Bra att vettig information sprids, och att alla får upp ögonen för de vidriga villkor romer har haft och har. Det är skönt att det pågår samtal med framför allt Rumänien om genomtänkta insatser på anständiga bostäder och vettiga utbildningar, för nuvarande situation med fattiga människor som på grund av fattigdom tvingas tigga är ovärdig och oacceptabel. Det är osmakligt att kriminella ligor hittar sätt att utnyttja de allra fattigaste, genom att kräva ”hyra” eller andra avgifter för tiggarplatserna och affärsverksamhet där de fattiga människorna i sin desperation går med på skumma villkor för transport i båtar eller bussar, men där det visar sig att de blir skuldslavar och att de aldrig blir skuldfria, utan alla ersättningsvillkor dikteras av de kriminella ligorna, så skulderna bara växer och växer. Det är nästan samma typ av verksamhet som har funnits länge i tex Indien, där fattiga föräldrar luras att lämna ifrån sig barn, mot löfte att barnen ska få det bra, men de hamnar nästan alltid på bordeller där de hålls inlåsta och utnyttjas i princip dygnet runt.
    De här tidningarna är en första vettig, seriös insats som ger de fattiga och utsatta romerna en möjlighet att på ett legitimt sätt tjäna pengar. De som har fått uppdraget att sälja tidningar har fått en legitimation de ska visa när de säljer, men det händer att de kriminella personerna helt enkelt stjäl tidningar från de fattigaste, och sedan går runt och säljer de tidningarna, och det fungerar eftersom de flesta inte tänker på att fråga efter legitimation.
    Vid Medborgarplatsen cirkulerar det väldigt många av de här kriminella ligorna. Det sker massor av stölder från bord, ur fickor och väskor, och polisen får in stöldanmälningar i princip dagligen.
    Jag hade köpt en ny Iphone, som jag bara hade haft i tio dagar, när en man kom och ville sälja en tidning till mig. Jag tackade nej, men han lyckades trixa till det så att han la sin tidning snett över min jacka och stal min nya telefon i skydd av sin tidning. När jag gjorde polisanmälan suckade poliserna, för det var den typ av brott som sker hela tiden på den platsen. När jag ringde mitt försäkringsbolag, och kort berättade vad det handlade om, och angav mitt ärendenummer hos polisen var det ingen som helst diskussion. Killen på försäkringsbolaget kunde värdet på telefonen utantill och begärde ingen ytterligare förklaring, utan han satte in beloppet minus självrisk omedelbart på mitt konto, för att det där händer så otroligt ofta.
    De som i slutändan blir utsatta är återigen de fattiga romerna, som sitter på sina anvisade platser utanför butiker. De får utstå elakheter, våld och förnedring. Min syster såg en prydlig kvinna som försökte förmå sin hund att kissa på en kvinnlig tiggare utanför en butik på Götgatan.
    Den här situationen är fullständigt ohållbar. Det är ovärdigt att låta fattiga människor utstå förnedring, hot och fruktansvärda villkor genom stillasittande i dåliga kläder oavsett om solen gassar, regnet öser ner eller snön faller. Vad som är den bästa hjälpen vet jag inte, men om tex Rumänien (med påtryckningar och ekonomiskt och praktiskt bistånd från EU) ser till att det finns bostäder, sjukvård, utbildningar och lämpliga arbetsuppgifter kan man skapa bättre villkor för de allra fattigaste, och man tar samtidigt bort en hel del av marknaden för de kriminella ligorna som skor sig på de fattigas bekostnad.

    Förlåt mitt långa inlägg, men det bekymrar mig oerhört mycket.

  5. Ping: Mitt bokår 2015 | Freja funderar

Kommentera

